Koszyk to kluczowe miejsce w sklepie internetowym, ponieważ to w nim dochodzi do podjęcia przez klienta ostatecznej decyzji zakupowej. Jest ściśle związany z kartą produktu – bez niej produkt nie trafi do koszyka, a bez dobrze zaprojektowanego koszyka klient nie sfinalizuje transakcji.
Zanim podejmiesz działania mające na celu zwiększenie wartości koszyka w sklepie internetowym, przeanalizuj ilość porzuceń. Jednym z najczęściej wymienianych powodów opuszczenia sklepu przed dokonaniem zakupu są ukryte lub zbyt wysokie koszty przesyłki, o których klient dowiaduje się dopiero podczas wyboru metody dostawy. Im wcześniej uświadomisz klientów o wszystkich kosztach, tym większa szansa, że przejdzie ścieżkę zakupową do końca (informacje o opłatach za dostawę czy ewentualne pakowanie zamieść w karcie produktu).
Projektując koszyk pamiętaj:
- Im mniej pól do wypełnienia, tym lepiej – dbaj o czas swoich klientów, poproś ich tylko o najważniejsze, potrzebne do realizacji zamówienia informacje.
- Responsywności – koszyk (jak i cały sklep) musi być dostosowany do urządzeń mobilnych.
- Prostocie i intuicyjności – dobry koszyk to taki, w którym użytkownik bez zastanawiania się porusza i bez problemu przechodzi przez kolejne kroki. Zadbaj o ujednolicenie kolorów i spójność przekazu, wyeliminuj elementy mogące rozpraszać jego uwagę.
Jak zwiększyć wartość koszyka w sklepie internetowym?
Większa wartość koszyka w sklepie internetowym oznacza zwiększenie przychodu prowadzonego biznesu – podnosząc wartość koszyka o 20% to dla Ciebie wzrost przychodu o analogiczną wartość! Sposobów na podniesienie wartości koszyka jest sporo, do najpopularniejszych (i najbardziej skutecznych) należą:
- Cross-selling – metoda na zwiększenie wartości koszyka, polegająca na proponowaniu klientowi innych produktów, które są komplementarne do tych, które zamierza kupić. Sposób ten będzie skuteczny tylko wtedy, jeśli proponowane produkty będą w odpowiedniej grupie cenowej i rzeczywiście będą mieć związek z zakupami klienta (będą ich uzupełnieniem).
Kody rabatowe – polega na przedstawieniu klientowi oferty, w której otrzyma specjalny kod ze zniżką, jeśli dokupi dodatkowy przedmiot.
- Up-selling – proponowanie klientowi produktu droższego niż ten, na który się zdecydował może wydawać się kiepskim pomysłem, jednak to nadal skuteczny sposób na zwiększenie przychodu.
- Licznik darmowej dostawy – prosty komunikat z informacją o tym, ile zostało do darmowej dostawy, to dobry sposób na zwiększenie wartości koszyka. Skłania to klienta do dodania innych produktów po to, aby otrzymać darmową przesyłkę.
- Social proof (tzw. „dowód społeczny”) – metoda bazująca na przykuciu uwagi klientów informacją o tym, jak dużą popularnością cieszy się dany produkt. Licznik wskazujący liczbę osób, które już kupiły przedmiot działa jak tłum przed stoiskiem w sklepie stacjonarnym – sugeruje, że duże zainteresowanie wynika z wysokiej jakości produktu.
- USP (unikalna propozycja sprzedaży) – informacja o przewagach nad konkurencją, cechy wyróżniające produkt lub usługę również mogą przyczynić się do podniesienia wartości koszyka. Warto zatem zamieścić belkę z ikonami o darmowej lub szybkiej dostawie, gwarancji w widocznym dla klienta miejscu.
- Wspólny koszyk – to rozwiązanie polegające na umożliwieniu klientom zrobienia wspólnych zakupów ze znajomymi za pomocą dedykowanego linku.