Coroczny raport E-commerce w Polsce przygotowywany przez firmę badawczą Gemius to znakomite kompedium wiedzy na temat handlu elektronicznego nad Wisłą. Podsumowując ubiegły rok w e-commerce nasi eksperci wgryźli się w ponad 200 stron twardych danych i przygotowali dla was 3 najbardziej smakowite kąski, które pomogą wam mocno wystartować z własnym sklepem.
Dlaczego warto wejść w e-commerce? Posłuchajmy samych kupujących. Większość z nas przekonuje całodobowa dostępność (75%), dogodna lokalizacja na ekranie smartfona lub laptopa (72%) i nieograniczony czas wyboru (68%). W skrócie – wielka wygoda robienia zakupów w internecie. Oferując swój produkt na takich warunkach otwierasz sobie drogę do 62% polskich internautów, czyli 17 mln osób. Poniżej dowiesz się kim oni są, co i gdzie najczęściej kupują oraz jak sprawić, aby kupili właśnie w twoim sklepie?
Polski internauta najwięcej, bo aż 483 zł miesięcznie, wydaje na odzież, obuwie i modowe akcesoria. Jeśli jesteś producentem mody – trafiłeś na swoją żyłę złota. Średnio 259 zł miesięcznie wydajemy na elektronikę i sprzęt AGD, nieco ponad 200 zł trafia na konto internetowych sklepów spożywczych. Na szeroko pojętą kulturę (książki, muzykę czy bilety) przeznaczamy średnio 157 zł, kolejne 139 zł wydajemy na kosmetyki.
Przekrój wirtualnych wydatków w coraz większym stopniu pokrywa się ze średnią strukturą domowego budżetu. To dowód na to, że zakupy online stały się dla większości z nas czymś naturalnym, przestając pełnić rolę alternatywy centrum handlowego. Szczególnie widoczne jest to w rosnącym trendzie spożywczym, czyli branżą, która tradycyjnie nie kojarzy nam się z kurierskimi dostawami i wygodą robienia zakupów z poziomu własnej kanapy.
Piotr Zając, CEO Network Interactive
Chcesz porozmawiać o polskim e-commerce? Napisz do mnie na LinkedIn.
Dobra wiadomość jest taka, że coraz więcej z nas – rokrocznie zanotowaliśmy wzrost z 56 do 62% aktywnych kupujących w polskim internecie. Dodatkowo co trzeci konsument planuje wydać więcej na wirtualnych zakupach. Jak jednak odpowiedzieć na pytanie: kto kupuje w internecie? Można powiedzieć – wszyscy. Nam jednak taka odpowiedź nie wystarczy. Szczegółowe informacje na temat grup docelowych w poszczególnych branżach przedstawiamy w osobnych artykułach (lista poniżej). Na zachętę przedstawimy wam kilka ciekawych wyników.
Najlepszą receptą wydaje się być rozwiązanie problemów, z którymi polski internauta spotyka się na wirtualnych zakupach – 76% konsumentów natrafiło na problem, który skutecznie zniechęcił ich do dalszych zakupów. Najczęściej martwimy się o dostawę, co trzeci respondent wymienia długie oczekiwanie na przesyłkę i wysokie koszty dostawy. Co więcej, obniżenie ceny dostawy skutecznie przekonałoby ponad połowę internautów do częstszego sięgania do portfela. Czego zatem chcemy na wirtualnych zakupach?
To tylko wierzchołek góry lodowej polskiego e-commerce. Po więcej danych, analiz i porad zapraszamy do naszego kompedium wiedzy o handlu internetowym. Ogromne podziękowania i gratulacje za tytaniczną pracę składamy na ręce autorów raportu, Patrycji Saas-Staniszewskiej z Izby Gospodarki Elektronicznej i Katarzyny Binert z Gemius. Do dyskusji na temat sprzedawania w polskim internecie zapraszamy na naszego LinkedIn lub do kontaktu.
Autor artykułu