Jeśli myślisz, że samo zlecenie wykonania sklepu internetowego wystarczy, byś zaczął zarabiać – niestety, jesteś w błędzie. Nawet najładniejsza szata graficzna i dobre ceny nie wystarczą, by klienci zrobili zakupy, albo w ogóle do niego trafili. Poniżej znajdziesz 10 podstawowych rzeczy, o których musisz pamiętać planując sprzedaż online, dzięki którym będziesz miał dobry start i zwiększysz swoje szanse na sukces w e-commerce.
Kluczowa kwestia, na której bardzo łatwo jest się wyłożyć. Bardzo często zdarza się, że większość budżetu przeznacza się na wykonanie i wdrożenie idealnego, dedykowanego serwisu, zupełnie zapominając o marketingu i budowaniu marki. Rozwiązanie jest proste – na start warto skorzystać z gotowych szablonów i modułów, które umożliwiają stworzenie funkcjonalnego, praktycznego i estetycznego sklepu, a więcej środków przeznaczyć na działania, dzięki którym dotrzesz do swoich potencjalnych klientów i zapoznasz z ofertą.
Lepszy najgorszy plan działań, niż jego brak. Przygotowanie planu czy strategii marketingowej i biznesowej możesz zlecić profesjonalnej firmie, lub (jeśli masz ograniczony budżet) opracować go samodzielnie. Jeśli decydujesz się na opcję drugą – zrób dobry reaserch i określ grupę docelową (Kim są twoi klienci? Gdzie ich znajdziesz? Jakim językiem się posługują?), rozpisz prace na etapy (plan tygodniowy, miesięczny i kwartalny), określ swoje cele (nie rzucaj się na głęboką wodę, wyznacz kilka najważniejszych rzeczy, które chcesz osiągnąć). Podejrzyj konkurencję – sprawdź jak wygląda ich promocja w sieci, o czym i w jaki sposób zwraca się do swoich odbiorców, gdzie są widoczni.
Pamiętaj – rób podsumowania, raporty. Wszystkie Twoje działania są mierzalne, dzięki czemu możesz regularnie sprawdzać efekt swojej pracy.
Klienci sklepu internetowego niczym nie różnią się od tych, z którymi spotkałbyś się w tradycyjnym sklepie. Jedni wchodzą, od razu wiedząc po co i po prostu robią zakupy. Inni potrzebują porady, przeglądają niezliczoną ilość produktów, porównują parametry i ceny. Twoją rolą jest zapewnienie i jednym i drugim maksymalnie komfortowego czasu spędzonego w sklepie. Zadbaj o jak najłatwiejszy i najbardziej intuicyjny interfejs – zaprzyjaźnij się z UX. Sprawdź czy koszyk zakupowy jest prosty, czy nie wymagasz od klientów zbyt wiele wysiłku (np. zmuszając do uzupełniania dużej ilości pól podczas zamawiania – proś tylko o niezbędne do realizacji zakupów dane).
Pamiętaj, że Twoi klienci powinni szybko i bezproblemowo znaleźć to, czego potrzebują. W tym celu zadbaj o dobre nazwy produktów. Jeśli sprzedajesz sukienki letnie to nazwij je w taki sposób, by uwzględnić wszystkie najważniejsze dla odbiorcy informacje (np. marka, rozmiar, fason, kolor). Pochyl się również nad opisami produktów – jeśli masz taką możliwość, przygotuj je samodzielnie (nie kopiuj z innych stron), uwzględniając nie tylko potrzeby klientów, ale też SEO.
Ta kwestia jest ściśle połączona z punktem opisanym nieco wyżej – reaserchem, segmentacją klientów i planem marketingowym. Niezależnie od tego, w jakim miejscu będziesz promował swój sklep – bądź ekspertem. Twoi klienci muszą wiedzieć, że znasz się na branży i że mogą w każdej chwili liczyć na profesjonalne doradztwo (a nie tylko na nachalną reklamę). Pisz artykuły poradnikowe (to również świetny sposób na pozycjonowanie witryny w wyszukiwarkach), mów językiem korzyści i rozwiązuj problemy swoich odbiorców. Pokazuj im nie tylko sam produkt, ale przede wszystkim wartości dodatnie. Rozbudzaj wyobraźnię klientów, rozwiewaj wątpliwości – nawet jeśli teraz nie skorzystają z Twojej oferty to zwiększysz szanse na to, że to właśnie Ciebie zapamiętają i wkrótce wrócą.
Autor artykułu