Dwa najsilniejsze trendy w e-commerce – personalizacja oferty oraz szybkie i różne formy płatności to odpowiedź na coraz bardziej precyzyjne oczekiwania internautów i klientów sklepów internetowych. Już nie tylko sam produkt musi trafiać w potrzeby klienta –wszystkie treści, komunikacja i obsługa ma wywoływać wrażenie, że sklep działa właśnie dla konkretnej jednostki. Do tego doskonałe wersje mobilne, szybkie płatności i maksymalnie uproszczona ścieżka zakupowa – to główne wyznaczniki dla sklepów, które chcą osiągnąć sukces w wirtualnej rzeczywistości.
Pozyskanie klienta bywa kosztowne, więc każdy porzucony koszyk to potencjalna strata dla sklepu. Badania pokazują, że w najbliższym czasie łatwiej będzie utrzymać klienta przedstawiając mu spersonalizowaną, idealnie dopasowaną do niego ofertę oraz gwarantując szerszy wachlarz rodzajów płatności (w tym szybkich, „jednym kliknięciem”).
Oczywiście, jak w ostatnim czasie, nadal konieczna jest zbieranie i dokładna analiza danych oraz segmentacja klientów i grup docelowych. Dobrze przeprowadzona analiza i rekomendacje oparte na rzetelnym audycie pozwalają na wdrożenie efektywnych działań, eliminujących przeszkody do finalizacji zamówień w sklepie internetowym – już samo przyjrzenie się Google Analitics pozwoli sprawdzić, w którym momencie klienci porzucają koszyki i opuszczają stronę.
Internauci coraz częściej odrzucają treści, które nie są spersonalizowane i zindywidualizowane – klienci oczekują bowiem oryginalnej treści, dopasowanej do jego potrzeb, biorącej pod uwagę jego wcześniejszą aktywność i historię zakupową. Personalizacja wymaga właściwego zmapowania ścieżki klienta i wnikliwego poznania jego potrzeb. Z badań Salesforce wynika, że już w 2016 roku aż 61% młodych internautów chętnie udostępniło swoje dane po to, by sklep mógł spersonalizować do nich swoją ofertę (źródło: “State of the Connected Customer 2016”).
Personalizowana oferta i komunikaty (newslettery, e-maile czy wiadomości o upominku urodzinowym) wzmacniają pozytywne doświadczenia klienta, budują jego lojalność i – co niezwykle ważne – wyręczają go. Internauci lubią mieć podane na tacy to, czego aktualnie potrzebują. Personalizacja oferty sprawia również, że klienci nie czują się traktowani masowo, są wyróżnieni i czują się bardziej komfortowo.
Sposobów na personalizację oferty jest wiele – najpopularniejszym jest mechanizm związany z wyświetlaniem polecanych i rekomendowanych produktów, w zależności od przeglądanej kategorii oraz reklama e-mail, informująca o promocjach na produkty, które znalazły się w kręgu zainteresowań. Warto pochylić się również nad personalizacją na podstawie geolokalizacji, choćby w aspekcie optymalnej formy dostawy zakupów. Silnym narzędziem jest również technika upsell, która polega na sugerowaniu kolejnych produktów, powiązanych z tym znajdującym się w koszyku, czyli sugerowanie artykułów, które mogą klienta zaciekawić, są uzupełnieniem wybranych przez niego towarów.
O ile samo przeglądanie towarów jest dla internautów przyjemne, o tyle finalizowanie transakcji to już doświadczenie związane z wydawaniem pieniędzy. Im szybszy proces, tym mniejsze ryzyko porzucenia koszyka. Biorąc pod uwagę fakt, że e-commerce powoli zamienia się w m-commerce koniecznością jest dostosowanie kart produktów i koszyka do małych ekranów i dopasowanie nawigacji do wersji mobilnych.
Z badań wynika, że w 2020 roku zwiększy się popularność błyskawicznych płatności mobilnych i portfeli elektronicznych (np. Google Pay, Apple Pay). W sklepach internetowych nie można ograniczać się już więc do 2 czy 3 podstawowych form płatności – im więcej możliwości, tym większe szanse, że klient sfinalizuje swoje zamówienie.
Odpowiedzią na potrzeby klientów sklepów internetowych jest również technologia PWA, czyli progresywne aplikacje internetowe – przewiduje się, że mogą one zastąpić nawet 50% aplikacji mobilnych.
Autor artykułu
Zespół PlugStore.pl
Zarejestruj się i skonfiguruj sklep bezpłatnie, bez ograniczeń czasowych
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |