Szybki rozwój technologii, coraz większa dostępność nowoczesnych urządzeń mobilnych oraz styl życia tzw. pokolenia Z, dla których wirtualna rzeczywistość jest środowiskiem naturalnym, sprawia, że coraz więcej transakcji w sklepach internetowych dokonywanych jest ze smartfonów i tabletów. Pomiędzy 2018 a 2019 rokiem można było zaobserwować ogromny wzrost zakupów z wykorzystaniem urządzeń mobilnych aż o 13%.
Z jakich urządzeń korzystają Polacy robiąc zakupy w sklepach internetowych?
Jak wynika z badań Gemius z 2019 roku to laptopy nadal są urządzeniem najczęściej używanym przez internautów do robienia zakupów w sklepach internetowych. Drugim urządzeniem, z którego najczęściej korzystają internauci to smartfon. Fakt, że wśród najmłodszych badanych to urządzenia mobilne są najczęściej wykorzystywane do zakupów online, nie dziwi – smartfony są najczęściej używanymi przez nich urządzeniami.
Jak wynika z badań – smartfony stały się nieodłącznym urządzeniem, wykorzystywanym do wielu różnych czynności i aktywności. Ponad 80% użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych przegląda produkty w sklepach online i porównuje ich ceny, a niemal wszyscy dokonują zakupów!
Czynności wykonywane na urządzeniach mobilnych (smartfonach) – poniższe zestawienie przedstawia odpowiedzi osób, które kiedykolwiek dokonały zakupu online:
Badani (do 24 roku życia) częściej też wskazywała na problemy i trudności związane z brakiem aplikacji mobilnych do dokonania płatności oraz niewygodne sposoby na finalizowanie transakcji. Internauci robiący zakupy za pomocą smartfonów napotykają również problemy związane z brakiem responsywności sklepów internetowych oraz niewygodnymi formularzami.
Aż ponad 80% badanych internautów, robiących zakupy w sklepach internetowych z urządzeń mobilnych, przyznaje, że podczas procesu zakupowego napotkało jakieś problemy. Najczęściej wymieniane były nieczytelne, niewygodne formularze zamówieniowe i problemy z prawidłowym wyświetlaniem strony na smartfonie. Ponadto, aż 29% badanych wskazuje na zbyt małe litery w sklepie internetowym jako problem podczas zakupów. Inne wymieniane trudności związane były z brakiem aplikacji mobilnej, zbyt dużą ilością czynności do wykonania podczas zakupów, problemy z płatnościami (również z niewygodnym sposobem płatności).
Z raportu Gemius wynika również, że aż 6 na 10 badanych osób twierdzi, że zdarza im się rozpocząć transakcję na smartfonie, ale finalizuje ją już na komputerze.
Autor artykułu