Niskie, konkurencyjne ceny, szeroki wybór produktów, asortyment wysokiej jakości, atrakcyjne rabaty i promocje – niestety, to nie wystarczy, by nowy sklep internetowy zaczął dobrze zarabiać. Oczywiście są to bardzo ważne elementy, które dają przewagę nad konkurencją i niosą duży potencjał, jednak nie będą się przekładać na realne zyski, jeśli sklep nie będzie widoczny dla użytkowników sieci. Każdy właściciel sklepu online powinien mieć świadomość, że musi przeznaczyć część budżetu na reklamy i promocje, które przyciągną do niego klientów.
Mądry właściciel sklepu wie, że zanim wyda pieniądze na AdWordsy, promocję płatną na Facebook’u czy inne formy reklamy, musi przygotować solidną, konkretną i opartą na rzetelnych analizach strategię e-marketingową. Po co? Czy poświęcanie na to czasu ma sens?
Ten cytat świetnie odpowiada na zadane wyżej pytanie. Określenie misji i celu firmy pozwoli na stworzenie planu marketingowego, usprawnienie pracy zespołu i zwiększenie skuteczności. To bezdyskusyjna podstawa, która nie tylko umożliwi precyzyjne targetowanie reklam i działań, ale też będzie narzędziem do weryfikacji rezultatów i mierzenia skuteczności. To z kolei pozwoli na szybką reakcję w sytuacji, w której przyjęte założenia nie przyniosą oczekiwanych efektów.
Czym jest strategia marketingowa sklepu internetowego? To połączenie produktu, cen, promocji i dystrybucji z zarządzaniem relacjami – absolutna podstawa planu marketingowego, czyli pakietu konkretnych działań, których wykonanie ma doprowadzić do osiągnięcia założonego celu.
Strategia określa cele, z których wynikają działania ujęte w planie marketingowym. Ponadto powinna wytyczać najważniejsze problemy i sposoby ich rozwiązania. Dzięki niej łatwiej jest stworzyć skuteczny plan marketingowy, dobrze skrojony pod potrzeby klientów, który przełoży się na zwiększenie sprzedaży.
Co powinna zawierać strategia e-marketingowa sklepu internetowego?
Cele strategiczne określają główny kierunek wszystkich działań podejmowanych w danym obszarze biznesowym. Realizują misję firmy, są sprzężone z ogólną wizją. Wyznaczając cele pamiętaj o regule SMART, która określa, że muszą one być:
Cele marketingowe pozwalają z kolei na określenie i podjęcie konkretnych działań i zadań. Poniżej znajdziesz przykłady celów biznesowych i powiązanych z nimi celów marketingowych.
Cele biznesowe – przykłady:
Cele marketingowe (operacyjne) – przykłady:
Strategia marketingowa dla nowego sklepu internetowego powinna zostać stworzona podczas budowy serwisu lub jeszcze wcześniej, przed przystąpieniem do programowania. Wnioski z niej płynące mogą rzutować na techniczne aspekty sklepu – UX, szatę graficzną czy funkcjonalności tak, aby idealnie odpowiadały na potrzeby potencjalnych klientów (person, grup docelowych). Nie ulega jednak wątpliwości, że taki dokument jest niezbędny w każdym, nawet niewielkim e-biznesie i stanowi klucz do sukcesu.
Autor artykułu