FAQ to nic innego jak zbiór najczęściej zadawanych przez klientów sklepu internetowego pytań wraz z odpowiedziami. Dobrze przemyślane, przygotowane i zredagowane FAQ przynosi wiele korzyści dla sklepu – od budowania wizerunku rzetelnej firmy po podniesienie pozycji sklepu internetowego w wyszukiwarkach (zwłaszcza, że to świetne miejsce na zamieszczenie tzw. fraz długiego ogona w bardzo naturalny sposób).
Czy warto poświęcać czas na FAQ? Warto!
- Oszczędzasz czas klientów – internauci są przyzwyczajeni do korzystania z FAQ i w razie problemów automatycznie szukają takiej zakładki. Znalezienie odpowiedzi na pytanie w dobrze zrobionym FAQ jest szybsze i prostsze niż napisanie wiadomości, wysłanie i oczekiwanie na odpowiedź.
- Oszczędzasz swój czas lub swoich pracowników – do skrzynek mailowych będzie trafiać dużo mniej pytań, zwłaszcza często powtarzających się, dotyczące podobnych tematów.
- Kształtujesz wizerunek firmy – pozyskujesz zaufanie klientów pokazując, że „nie masz nic do ukrycia”, wzmacniasz jego poczucie, że doskonale znasz jego potrzeby i umiesz na nie odpowiedzieć. Podkreślasz standardy postępowania, podkreślasz rzetelność.
- Pozycjonujesz – pomagasz tworzyć system linków wewnętrznych, wzmacniasz pozycję sklepu w wyszukiwarkach (w sekcji FAQ zawierasz dodatkowy content, ze słowami kluczowymi).
Jak przygotować FAQ do sklepu online?
Zacznij od rozmowy ze swoimi pracownikami odpowiedzialnymi za bezpośredni kontakt z klientem – to oni najlepiej wiedzą, jakie pytania mają klienci Twojego sklepu. Stwórz listę najczęściej poruszanych tematów i posegreguj padające w wiadomościach pytania. Pogrupowanie tematów pozwoli Ci w skonstruowaniu sensownej listy FAQ, która będzie użyteczna dla odbiorców.
Przeanalizuj pytania trafiające do skrzynek odbiorczych w social mediach, sprawdź komentarze pod postami – być może znajdziesz w nich kolejne wskazówki. Im więcej informacji zbierzesz, tym lepsze FAQ zrobisz!
Podejrzyj konkurencję, sprawdź inne sklepy internetowe z takim samym lub podobnym asortymentem. W ich FAQ znajdziesz wskazówki, które pomogą Ci w skonstruowaniu listy najczęściej zadawanych pytań dotyczących oferty. Pamiętaj – nie kopiuj!
O czym pamiętać tworząc FAQ do sklepu internetowego?
- Lista pytań powinna zawierać tylko te najbardziej istotne. Zbyt duża ilość sprawi, że najważniejsze informacje będą trudne do znalezienia i FAQ nie będzie spełniał swojej roli.
- Posegreguj pytania na kilka sekcji tematycznych – to ułatwi odnalezienie interesującego tematu.
- Pytania powinny być proste, a odpowiedzi konkretne i zrozumiałe. Posługuj się językiem klienta i językiem korzyści.
- Zadbaj o SEO (struktura nagłówków, title, meta dane, frazy kluczowe), pamiętaj o RWD, zrób linkowanie wewnętrzne (np. do powiązanych tematycznie wpisów blogowych).
- Pochyl się nad estetyką, zadbaj o UX, przejrzysty układ FAQ, wzbogać je o dodatkowe materiały tj. filmy instruktażowe, infografiki, zdjęcia.