Polski rynek e-commerce podąża za trendami, dlatego nie dziwi fakt zwrócenia uwagi również w stronę ekologii. Konsumenci są coraz bardziej świadomi i wymagający względem marek, dużo większą uwagę zwracają na ekologiczne aspekty ich działalności i na podstawie uzyskanych o polityce firmy podejmują decyzję. Czy branża e-commerce jest ekologiczna? Co na ten temat sądzą internauci? Czy ekologiczne rozwiązania w sklepach internetowych mają wpływ na ich rozwój?
Konieczność zwrócenia się w stronę ochrony przyrody i budowanie ekologicznego wizerunku dostrzegły już dawno wielkie marki, jednak coraz częściej spotyka się małe sklepy internetowe, które wdrażają zrównoważone rozwiązania i wykorzystują je do kreowania swojej marki jako przyjaznej środowisku. Odpowiedzialność może być więc kluczem do utrzymania i rozwoju e-biznesu, do osiągnięcia przewagi rynkowej i pokonania konkurencji oraz zdobycia lojalności wśród coraz bardziej świadomych konsumentach.
Co ciekawe, coraz więcej kupujących w sklepach internetowych jest w stanie zaakceptować pewne niedogodności, jeśli tylko wynikać one będą z podjętych przez firmę inicjatyw ekologicznych (np. dłuższy czas dostawy czy dopłatę za opakowanie ekologiczne).
Z raportu Green Generation 2020 wynika, że tylko 24% przebadanych osób nie dostrzega nieekologicznych praktyk w sklepach internetowych. Pozostali jako szkodliwe wskazują głównie użycie folii do pakowania (20%), pakowanie w reklamówki i worki produktów spożywczych (19%), używanie zbyt dużych paczek z wypełniaczami niż to potrzebne (18%). Badani internauci jako nieekologiczne rozwiązanie uważają też brak możliwości odbioru przesyłki w punkcie typu paczkomat oraz wysyłkę partiami produktów z tego samego miejsca.
Coraz więcej osób zwraca uwagę na to, czy ich zamówienie w sklepie internetowym będzie zrealizowane z jak najmniejszym wpływem na środowisko naturalne. Klienci nie tylko zwracają uwagę na rodzaj opakowań, ale też wybierają takie formy dostawy towarów, które nie wiążą się z koniecznością kilku kursów samochodu dostawczego (np. odbiór w Paczkomacie czy w punkcie). Coraz silniejszy nacisk ze strony społeczeństwa nakłada na właścicieli sklepów internetowych nowe wyzwania, które z jednej strony mogą się wiązać z wyższymi kosztami, ale z drugiej pozytywnie wpłyną na wizerunek marki. Czy jednak inwestycja w ekobiznes się opłaci?
Jak wynika z badań (wykres powyżej), znaczna część klientów jest skłonna dopłacić dodatkową kwotę za to, że zakupy zostaną zapakowane ekologicznie. Warto więc przemyśleć, czy wprowadzenie w sklepie internetowym dodatkowej formy dostawy (nawet za opłatą) nie okaże się strzałem w dziesiątkę – oprócz oczywistej korzyści, jaką jest zminimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko, marka zyska uznanie w oczach klientów, zwłaszcza tych świadomych odpowiedzialności za stan naszej planety.
O ile jeszcze kilka lat temu to ceny produktów w sklepie były kluczowe, o tyle obecny e-commerce w mniejszym stopniu bazuje na konkurencyjnej ofercie, a kładzie nacisk na budowanie trwałych relacji ze swoimi klientami. Wprowadzenie ekologicznych rozwiązań w sklepie internetowym to wyjście naprzeciw oczekiwaniom odbiorców, u których świadomość stale wzrasta. Bycie eko jest po prostu modne, w związku z czym budowanie ekologicznego wizerunku marki jest nie tylko wskazane, ale i pożądane. Ewentualne dodatkowe koszty można więc potraktować jako swoistą inwestycję w rozwój sklepu internetowego, a obserwacja i analiza reakcji klientów pozwoli na zoptymalizowanie ich w przyszłości i znalezienie rozwiązań, które umożliwią prowadzenie ekologicznej polityki w korzystnym budżecie.
Autor artykułu
Zespół PlugStore.pl
Zarejestruj się i skonfiguruj sklep bezpłatnie, bez ograniczeń czasowych
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |