Polski rynek e-commerce podąża za trendami, dlatego nie dziwi fakt zwrócenia uwagi również w stronę ekologii. Konsumenci są coraz bardziej świadomi i wymagający względem marek, dużo większą uwagę zwracają na ekologiczne aspekty ich działalności i na podstawie uzyskanych o polityce firmy podejmują decyzję. Czy branża e-commerce jest ekologiczna? Co na ten temat sądzą internauci? Czy ekologiczne rozwiązania w sklepach internetowych mają wpływ na ich rozwój?
Konieczność zwrócenia się w stronę ochrony przyrody i budowanie ekologicznego wizerunku dostrzegły już dawno wielkie marki, jednak coraz częściej spotyka się małe sklepy internetowe, które wdrażają zrównoważone rozwiązania i wykorzystują je do kreowania swojej marki jako przyjaznej środowisku. Odpowiedzialność może być więc kluczem do utrzymania i rozwoju e-biznesu, do osiągnięcia przewagi rynkowej i pokonania konkurencji oraz zdobycia lojalności wśród coraz bardziej świadomych konsumentach.
Co ciekawe, coraz więcej kupujących w sklepach internetowych jest w stanie zaakceptować pewne niedogodności, jeśli tylko wynikać one będą z podjętych przez firmę inicjatyw ekologicznych (np. dłuższy czas dostawy czy dopłatę za opakowanie ekologiczne).
Z raportu Green Generation 2020 wynika, że tylko 24% przebadanych osób nie dostrzega nieekologicznych praktyk w sklepach internetowych. Pozostali jako szkodliwe wskazują głównie użycie folii do pakowania (20%), pakowanie w reklamówki i worki produktów spożywczych (19%), używanie zbyt dużych paczek z wypełniaczami niż to potrzebne (18%). Badani internauci jako nieekologiczne rozwiązanie uważają też brak możliwości odbioru przesyłki w punkcie typu paczkomat oraz wysyłkę partiami produktów z tego samego miejsca.
Coraz więcej osób zwraca uwagę na to, czy ich zamówienie w sklepie internetowym będzie zrealizowane z jak najmniejszym wpływem na środowisko naturalne. Klienci nie tylko zwracają uwagę na rodzaj opakowań, ale też wybierają takie formy dostawy towarów, które nie wiążą się z koniecznością kilku kursów samochodu dostawczego (np. odbiór w Paczkomacie czy w punkcie). Coraz silniejszy nacisk ze strony społeczeństwa nakłada na właścicieli sklepów internetowych nowe wyzwania, które z jednej strony mogą się wiązać z wyższymi kosztami, ale z drugiej pozytywnie wpłyną na wizerunek marki. Czy jednak inwestycja w ekobiznes się opłaci?
Jak wynika z badań (wykres powyżej), znaczna część klientów jest skłonna dopłacić dodatkową kwotę za to, że zakupy zostaną zapakowane ekologicznie. Warto więc przemyśleć, czy wprowadzenie w sklepie internetowym dodatkowej formy dostawy (nawet za opłatą) nie okaże się strzałem w dziesiątkę – oprócz oczywistej korzyści, jaką jest zminimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko, marka zyska uznanie w oczach klientów, zwłaszcza tych świadomych odpowiedzialności za stan naszej planety.
O ile jeszcze kilka lat temu to ceny produktów w sklepie były kluczowe, o tyle obecny e-commerce w mniejszym stopniu bazuje na konkurencyjnej ofercie, a kładzie nacisk na budowanie trwałych relacji ze swoimi klientami. Wprowadzenie ekologicznych rozwiązań w sklepie internetowym to wyjście naprzeciw oczekiwaniom odbiorców, u których świadomość stale wzrasta. Bycie eko jest po prostu modne, w związku z czym budowanie ekologicznego wizerunku marki jest nie tylko wskazane, ale i pożądane. Ewentualne dodatkowe koszty można więc potraktować jako swoistą inwestycję w rozwój sklepu internetowego, a obserwacja i analiza reakcji klientów pozwoli na zoptymalizowanie ich w przyszłości i znalezienie rozwiązań, które umożliwią prowadzenie ekologicznej polityki w korzystnym budżecie.
Autor artykułu