Zastanawiasz się, gdzie założyć własny sklep internetowy, jaką platformę wybrać. To bardzo ważna decyzja, która będzie rzutowała na późniejszy rozwój e-biznesu. Od niej będą zależały koszty prowadzenia działalności i co najważniejsze – możliwości w rozbudowie e-sklepu. Oczywiście zawsze możesz przenieść swój sklep na inną platformę, ale to już dodatkowa praca i czas, który można byłoby wykorzystać efektywniej. Poznaj listę popularnych platform na których możesz założyć sklep internetowy i podejmij najlepszą dla siebie decyzję.
#1 Platformy sklepowe typu SaaS (abonamentowe)
Sklep internetowy na platformie typu SaaS nie wymaga instalacji na własnym serwerze. W zamian płacisz miesięczny abonament za sklep internetowy, ale nie jesteś jego właścicielem. W większości przypadków możesz zlecić specjalistom postawienie Twojego sklepu na ich platformie.
Przykładowe platformy:
Shoplo
Sky-Shop
Redcart
Shoper
Shopify
IdoSell
Dla kogo sklep internetowy na platformie typu SaaS:
- dla początkujących, którzy stawiają pierwsze kroki w e-commerce,
- dla osób, które nie mają zbyt dużego budżetu na początku e-biznesu,
- dla tych, którzy chcą, by usługodawca zajął się wszystkim, czyli hostingiem, aktualizacjami systemu, bezpieczeństwem sklepu, kopiami zapasowymi itp.
Zalety platformy typu SaaS:
- Mniejszy wydatek na początek. Nie musisz mieć dużej kwoty na start, żeby założyć sklep internetowy. Koszt abonamentów za programy do obsługi sklepu wynosi od kilku złotych do 200 zł miesięcznie.
- Szybkie wdrożenie sklepu internetowego.
- Proste założenie sklepu (gotowe są funkcjonalności, szablony graficzne).
- Serwery i hosting w cenie usługi.
- Stała aktualizacja oprogramowania po stronie dostawcy.
- Nie musisz się martwić o bezpieczeństwo (ryzyko zainfekowania przez wirusy, płynność działania).
- Wsparcie techniczne w razie awarii czy innych problemów.
- Brak konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy o html/php czy zatrudniania programisty, developera itd.
- Dostosowanie do norm prawnych po stronie dostawcy platformy.
- Komplet funkcji i integracji – bez konieczności instalowania dodatków. Gotowe moduły integracji płatności, kurierów i innych usług z preferencyjnymi stawkami.
Wady platformy typu SaaS:
- Ograniczone funkcjonalności (brak nietypowych rozwiązań). Wystarczające tylko na początek przygody ze sklepem internetowym.
- Nie jesteś właścicielem sklepu, tylko go wynajmujesz.
- Nie płacisz abonamentu – tracisz sklep.
- Im większy sklep, tym większe koszty miesięczne.
- Ograniczona liczba dostępnych integracji, niewielkie możliwości w zakresie budowy i modyfikacji wyglądu.
- Mało szablonów i ograniczone możliwości zmiany graficznej sklepu internetowego. Dodatkowe modyfikacje graficzne są bardzo drogie. Większość sklepów wygląda bardzo podobnie.
- Brak możliwości pełnego dopasowania kodu sklepu pod SEO.
- Ograniczona liczba produktów w pakiecie podstawowym.
- Ciekawe dodatki tylko w droższym pakiecie.
- Duże uzależnienie się od dostawcy.
#2 Oprogramowanie Open-Source na własnym hostingu – wykonanie samodzielne lub zlecenie
Oprogramowanie Open-Source instalujesz na własnym serwerze, wówczas nie musisz płacić co miesiąc abonamentu. Jednak do Ciebie należy stworzenie sklepu internetowego (czy to samodzielnie, czy korzystając ze wsparcia specjalistów) oraz bieżące prace.
Będziesz potrzebował: hostingu, domeny i podstaw SEO.
Tworzysz swój sklep sam na własnym hostingu – Kiedy się to opłaca? Gdy tworzysz prosty sklep internetowy, bez nietypowych funkcjonalności lub gdy masz dużą wiedzę techniczną.
Zlecasz budowę twojego sklepu programistom – Kiedy warto wybrać taką opcję? Gdy chcesz bardziej złożony sklep z płatnymi wtyczkami, a nie masz podstawowej wiedzy o technologiach, html, php, hostingu itd.
Przykładowe platformy:
WooCommerce
PrestaShop
Magento
OpenCart
SpreeCommerce
VirtueMart
Drupal Commerce
osCommerce
Dla kogo sklep internetowy na platformie Open-Source
- Dla osób, które wolą większy koszt na początku i mniejsze koszty utrzymania.
- Dla osób bardziej technicznych, które poradzą sobie z np. dodawaniem funkcjonalności, optymalizacją sklepu. Średniozaawansowanych, znających podstawy e-commerce.
- Dla osób z szeroką wiedzą programistyczną, przedsiębiorców dysponujących własnym zespołem IT.
- Dla tych, którzy chcą mieć własny, niezależny sklep.
- Planujących rozwój na rynki zagraniczne.
- Przewidujących dynamiczny rozwój sklepu i biznesu.
Zalety platform typu Open Source
- Jesteś właścicielem sklepu. Możesz go rozwijać, zmieniać wygląd.
- Oszczędności (poniesiesz większe koszty przy tworzeniu sklepu internetowego, ale utrzymanie może być tańsze).
- Darmowy skrypt, brak opłaty licencyjnej, częste aktualizacje.
- Sporo bezpłatnych dodatków i funkcjonalności, motywów (szablonów).
- Duże możliwości rozbudowy sklepu, dzięki szerokiej gamie wtyczek (Google Analytics, Social Media, SEO, płatności, kurierzy, aukcyjne, porównywarki, newslettery itp.), modułów i integracji (częściowo płatnych).
- Dostęp do kodu źródłowego, możliwość jego edycji, modyfikacji sklepu we własnym zakresie.
- Całkowita niezależność od dostawcy systemu.
- Możliwość samodzielnego wyboru czy zmiany hostingu.
- Duży wpływ na optymalizację sklepu pod kątem SEO.
- Wsparcie techniczne ze strony społeczności korzystającej z tego typu oprogramowania.
- Łatwe znalezienie specjalisty, który udzieli pomocy w rozwoju sklepu internetowego.
- Przechowywanie danych na własnym serwerze – łatwość migracji.
Wady platform typu Open Source
- Dłuższy czas wdrożenia.
- Aktualizacja oprogramowania po Twojej stronie.
- Problemy przy przechodzeniu z wersji na wersję.
- Konieczność korzystania z usług specjalisty (skomplikowana instalacja i konfiguracja).
- Sam dbasz o bezpieczeństwo sklepu i jego płynne działanie lub jesteś zmuszony korzystać z pomocy specjalistów.
- Brak automatycznych aktualizacji, wymagana administracja sklepu.
- Dodatkowy koszt hostingu.
- Samodzielnie dostosowanie sklepu do obowiązków prawnych (regulaminy).
Aplikacja do samodzielnego tworzenia sklepu na Magento (Open-Source) – prosto i oszczędnie
Jedną z wymienianych wad systemu Open Source jest konieczność zlecenia konfiguracji sklepu specjalistom. Minusem jest skomplikowany panel administracyjny, trudny do ogarnięcia dla przeciętnego użytkownika.
Powstała aplikacja, która pozwala na samodzielną konfigurację sklepu na Magento 2. Bez wchodzenia do panelu Magento. Maksymalnie uproszczona konfiguracja, polegająca na wprowadzaniu danych, produktów i klikaniu. To potrafi zrobić każdy, bez fachowej wiedzy i pomocy programistów. Bierzesz część prac na siebie, dzięki temu oszczędzasz na pracy wdrożeniowca.
Więcej o aplikacji przeczytasz tutaj https://plugstore.pl/jak-dziala-plugstore/
Możesz za darmo założyć konto i przetestować aplikację również bez żadnych kosztów https://app.plugstore.pl/register
# 3 Dedykowany sklep internetowy
Decydując się na dedykowane rozwiązania e-commerce nawiązujesz współpracę z firmą zewnętrzną, która tworzy dla Ciebie platformę na swoim silniku. Jesteś od niej uzależniony i zmuszony do korzystania z jej usług.
Dla kogo:
dla osób, które chcą unikatowy sklep stworzony na podstawie potrzeb, a nie do nich dopasowany.
Zalety dedykowanych rozwiązań e-commerce
- Pełna dowolność tworzenia.
- Doskonałe dopasowanie do biznesu.
- Optymalizacja procesów obsługi zamówień ze sklepu online.
- Bezpieczeństwo platformy.
Wady dedykowanych rozwiązań e-commerce
- Długi czas wdrożenia.
- Wysokie koszty początkowe.
- Spore koszty integracji z innymi systemami.
- Rozwijać sklep może zazwyczaj tylko firma, która go stworzyła. Nikt nie jest chętny poprawiać po innych.
- Wyważanie otwartych drzwi. Pisanie od zera czegoś, co jest już gotowe (np. ogromna liczba dostępnych modułów w open source).
#4 Sprzedaż na popularnych serwisach
- marketplace (Allegro, Ebay, Amazon, Morele, Empik, OLX),
- serwisy społecznościowe (Facebook, Instagram),
- Etsy (globalna platforma internetowa łącząca ludzi z całego świata, którzy tworzą, kupują, sprzedają i kolekcjonują wyjątkowe produkty). Inne: DecoBazar, Pakamera, Artillo, Squarespace, Storenvy, Amazon Handmade,
- Mintume – platforma przeznaczona głównie do produktów ekologicznych, ręcznie tworzonych,
- Funkcja „Kup Teraz” na Ceneo. Odkąd Ceneo wprowadziło funkcję „Kup Teraz”, stało się wartym uwagi dodatkowym kanałem sprzedaży.
#5 Narzędzia do tworzenia witryn typu „przeciągnij – upuść”
Są to kreatory stron www z możliwością dodania e-commerce do swojej witryny, aby móc sprzedawać online.
Najlepsze kreatory stron internetowych 2021
Wix.com – idealny dla początkujących.
Zyro – dobry i tani (od 6 zł / miesiąc).
Webwave – najtańszy kreator (od 0 do 30 zł / miesiąc).
Squarespace – najlepszy kreator stron www do witryn osobistych (12 USD / miesiąc).
Weebly – najlepszy darmowy kreator.
BigCommerce – najlepszy program do tworzenia stron internetowych dla dużych sklepów internetowych (29 USD / miesiąc).
HubSpot CMS – najlepsze narzędzie do strony internetowej ze zintegrowanymi narzędziami CRM.
WordPress.com – najpopularniejszy na świecie CMS (5 USD / miesiąc).
Pixpa – najlepszy kreator stron www dla fotografów i artystów (6 USD / miesiąc).
Zatem gdzie założyć sklep internetowy? Wszystko zależy od budżetu, jakim dysponujesz, potrzeb i preferencji. Najczęściej osoby, które dopiero zaczynają sprzedaż w internecie wybierają sklepy abonamentowe (mogą w każdej chwili z nich zrezygnować, nie ponosząc dużego ryzyka). Ci, którzy mają jakieś doświadczenie w e-commerce stawiają na rozwój swojego sklepu internetowego , wybierając system open-source. Większe firmy wybierają Magento lub dedykowany e-sklep.
Pamiętaj, że dziś nie warto ograniczać się do jednego miejsca sprzedaży. Coraz więcej osób prowadzi sprzedaż wielokanałowo, czyli w wielu kanałach jednocześnie. Na początku otwórz własny sklep internetowy, a potem poszerz sprzedaż o więcej popularnych miejsc. Możesz tylko zyskać.