Ile kosztuje sklep internetowy? 2 tys., 5 tys., a może trzeba wydać co najmniej 40 tys.? W poniższym wpisie nie otrzymasz konkretnej ceny, a jedynie widełki. Cena uzależniona jest od wielu czynników. To jak z budową domu. Możesz wybudować willę z basenem, jacuzzi lub mały jednorodzinny domek. Możesz zdecydować się na tańszy, gotowy projekt lub wybrać personalizowany, z uwzględnieniem każdego detalu. Czy też budować droższym systemem deweloperskim (zlecając firmie budowę od A do Z) lub samodzielnie, tańszym systemem gospodarczym.
Podstawowa wersja e-sklepu opartego np. na WooCommerce, jak i liczne wtyczki, jest darmowa. Jednak to nie oznacza, że założysz sklep zupełnie za darmo. Czeka Cię wiele innych wydatków. Chociażby: dodatkowe wtyczki (integrujące sklep z Allegro, popularnymi systemami płatności itd.), to koszt od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, czy layout graficzny sklepu (jeśli darmowe szablony nie będą dla Ciebie zadowalające). To dodatkowe kilkaset złotych.
Koszt sklepu internetowego od podstaw może wynieść kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy złotych. Koszt pojedynczego linku może wynieść od 5 zł do 10000 zł (wszystko zależy od jakości tego linku, miejsca jego umieszczenia).
Niemniej jednak, planując założenie sklepu internetowego, warto znać jego przedział cenowy. Po pierwsze, by mieć pewność, że podołasz kosztom, po drugie, by mieć świadomość, że rozwój kosztuje.
Wszystkie ceny podane we wpisie są cenami netto.
Platformy open source: WordPress + WooCommerce, PrestaShop, Magento.
Zalety: nieograniczone możliwości rozwoju, instalacji dodatków itd.
Jest wtyczką do systemu WordPress, która dodaje funkcjonalność sklepu internetowego.
Koszt: w pełni funkcjonalny sklep: 1500 – 1800 zł (jednorazowy koszt za zainstalowanie i skonfigurowanie sklepu). Koszt kompleksowego wdrożenia w agencji interaktywnej 2000- 8000 zł.
Koszt wdrożenia w agencji interaktywnej od 3000 – 10000 zł.
PrestaShop to doby wybór dla początkujących i średniozaawansowanych firm działających w branży e-commerce. Nie jest stworzony dla naprawdę dużych sklepów.
Koszt sklepu internetowego zaczyna się od około 20.000 zł.
Magento to w pełni profesjonalne środowisko e-commerce z niemal nieskończonymi możliwościami. Specjaliści Magento mogą z nim zrobić prawie wszystko. Jest to platforma przeznaczona dla większych sklepów, a nawet hipermarketów o rozbudowanym asortymencie.
Platforma płatna, czyli sklep internetowy z abonamentem (opłata raz na rok, rzadziej raz na miesiąc), ok. 1000 – 2000 zł rocznie.
To wyższy poziom cen. Od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy zł. Wycena jest zawsze indywidualna.
Domeny – od 50 zł do 120 zł.
Hosting (serwer) to miejsce, w którym przechowywany jest sklep internetowy – wszystkie pliki i foldery, to również miejsce, gdzie jest zainstalowana platforma e-commerce.
Mały sklep na WordPressie – tutaj wystarczy hosting współdzielony SSD od 100-300 zł/rocznie.
Większy sklep – hosting VPS lub Cloud od 500 zł/rok.
Certyfikat SSL (stanowi gwarancję wiarygodności sklepu w oczach klientów, zapewnia poufność danych, zabezpiecza transakcje gotówkowe dokonywane za pośrednictwem e-sklepu). Koszt: od około 80 zł za rok.
Niezbędny etap do uruchomienia sklep. Koszt od 1000 zł.
Po tym etapie musisz określić jeszcze sporo tematów. Kwestie:
Prosty e-sklep (podstawowy wygląd graficzny i funkcjonalny strony głównej i karty produktu)- od 2000 zł do 3000 zł.
Sklep rozszerzony (z rozbudowanym wyglądem graficznym i funkcjonalnym strony głównej i karty produktu) – od 3000 zł – 5000 zł.
Profesjonalny sklep internetowy (z profesjonalnym wyglądem graficznym i funkcjonalnym strony głównej, innych podstron i karty produktu, zgodny z najnowszymi trendami e-Commerce) – od 4000 zł – 6000 zł.
Sklep premium (to co wchodzi w zakres profesjonalnego sklepu + dodatkowe wymagania Klienta) – od 5000 zł netto.
Gotowy szablon – cena za gotowy szablon zależna jest od jego funkcjonalności oraz udostępnionych możliwości edycji. W większości przypadków ceny zaczynają się od 300 zł, a kończą na 2000 zł.
Projekty dedykowane – wymagają indywidualnej wyceny na podstawie szczególnych rozwiązań i wymagań Klienta. Trzeba liczyć kilka tysięcy złotych.
Zdjęcia produktów: Koszt packshotowego zdjęcia produktu waha się od około 20 zł do nawet 100 zł.
Za przygotowanie indywidualnego, poprawnie sformułowanego regulaminu sklepu internetowego kancelaria prawna wystawi rachunek na około 500 zł.
Treści – niskiej jakości bez jakiegokolwiek researchu (6 – 10 zł za 1000 znaków).
Unikatowe treści:
Optymalizacja SEO: 1500 – 2000 zł miesięcznie.
To nie koniec wydatków. W trakcie prowadzenia sklepu internetowego będziesz zmuszony inwestować w jego rozwój:
Jest na to kilka sposobów:
1. Dzięki dropshippingowi nie ponosisz kosztów magazynowych. To hurtownia zajmuje się zakupem produktów, magazynowaniem towarów, pakowaniem oraz wysyłką do Twoich Klientów. Skupiasz się wyłącznie na działaniach marketingowych i sprzedażowych.
2. Możesz sam zająć się pozycjonowaniem sklepu i działaniami marketingowymi – korzystając ze wsparcia fachowców. Pod ich nadzorem, z ich wskazówkami, możesz tworzyć wpisy blogowe, posty na socjale, opisy produktów/kategorii itd.
Koszty sklepu na Magento możesz obniżyć na 2 sposoby:
1. Twoi pracownicy znają się na Magento – oszczędzasz na kosztach wdrożenia. Jest to jednak zaawansowane narzędzie, które wymaga solidnej wiedzy programistycznej i bardzo dobrej znajomości specyfiki platformy. Taka oszczędność ma sens tylko wtedy, jeśli Twoi pracownicy to programiści specjalizujący się w Magento.
2. Bierzesz część prac na siebie. Sam konfigurujesz sklep, czyli samodzielnie wprowadzasz dane firmy/sklepu, wszystkie produkty z opisami oraz wybierasz szablon. Resztę prac wykonują za Ciebie specjaliści Magento. Zaoszczędzone pieniądze możesz przeznaczyć na marketing, optymalizację SEO lub rozwój asortymentu.
Możesz to zrobić za pomocą specjalnej aplikacji do samodzielnej budowy sklepu.
Na tej stronie wyjaśniamy jak działa nasza aplikacja https://plugstore.pl/jak-dziala-plugstore/
Tutaj możesz założyć darmowe konto i ją przetestować https://app.plugstore.pl/register
Znalazłem w Internecie ofertę darmowego sklepu, więc po co mi te wszystkie koszty?
W życiu nie ma nic za darmo. Znasz to? W e-commerce jest podobnie. Wybór darmowego sklepu internetowego wiąże się z wieloma ograniczeniami. Będziesz mógł dodać tylko kilka produktów, nie będziesz miał możliwości zmiany wyglądu sklepu. Nie skorzystasz z funkcji integracyjnych, które są ważne dla Twoich klientów. Pamiętaj też, że migracja sklepów z takich platform w przyszłości będzie bardzo kosztowna.
Możesz założyć profesjonalny sklep internetowy na platformie open source, do dalszego rozwoju i modyfikacji, w przedziale cenowym od 3 000 zł do 100 000 zł. Wszystko zależy od planowanych funkcjonalności. Każdy sklep zakładamy z planem na przyszły rozwój, zatem musimy ciągle w niego inwestować. Dobrze przygotowane sklepy to podstawa przyszłego biznesu.
Autor artykułu