Rzetelna obsługa klienta w sklepie online ma bardzo duży wpływ na wizerunek firmy lub marki, a co za tym idzie – przekłada się na jej pozycję na rynku, a więc i na sprzedaż. Klienci zwracają uwagę na to, w jaki sposób są obsługiwani i traktowani, jakie otrzymują odpowiedzi na pytania, czy otrzymują kompetentną pomoc w razie jakichkolwiek problemów czy niepewności.
Poniżej znajdziesz podstawowe i najważniejsze zasady związane z obsługą klientów w sklepie internetowym, których wdrożenie w własnym e-biznesie przełoży się nie tylko na większą liczbę pozytywnych opinii, ale i ogólny rozwój firmy.
Zamieszczenie danych kontaktowych w witrynie to absolutna podstawa. Oczywiście większość sklepów ma zakładkę „kontakt”, zawierającą wszystkie dane firmy, jednak warto umieścić numer telefonu czy adres email w miejscu stale widocznym dla klientów.
Nikt nie lubi czekać na odpowiedź –Świetnie sprawdzi się w tym celu czat na stronie, umożliwiający szybki kontakt z obsługą.
Drugą najważniejszą sprawą jest jak najszybsza odpowiedź na każde zgłoszenie. Natychmiastowa reakcja na każde pytanie sprawi, że nie tylko zwiększysz szanse na pozyskanie klienta, ale też zyskasz jego zaufanie i uznanie. Lekceważeni klienci rezygnują z zakupów.
Odpowiadając na pytania bądź po prostu szczery, nie wciskaj klientom na siłę produktów, jeśli nie spełniają one ich oczekiwań. Nie oszukuj i nie podawaj nieprawdziwych informacji. Klient doceni Twoją uczciwość, nawet jeśli odradzisz mu dany produkt z jakiegoś powodu. Pamiętaj, że rozmowa to świetny sposób na przedstawienie dodatkowej oferty czy rekomendację alternatywnych produktów.
Bardzo często spotykanym błędem jest przenoszenie winy na klientów, wybielanie siebie i nie przyznawanie się do błędów. Odpowiednie reagowanie na tzw. „kryzysy w sieci” nie jest łatwą sztuką, jednak warto poznać chociaż podstawowe zasady. Po pierwsze – skrupulatnie zapoznaj się z problemem. Popełniłeś błąd? Po prostu przeproś, napisz sensowne wyjaśnienie, podziękuj za zwrócenie uwagi i zaproponuj rozwiązanie sytuacji. Pamiętaj, że klienci docenią nawet drobne rekompensaty – gratis do opóźnionej przesyłki, zniżkę na kolejne zakupy czy obniżkę ceny.
Jeśli to Klient nie ma racji postaraj się w rzeczowy (i przede wszystkim grzeczny) sposób wyjaśnić sytuację i zaproponować jej rozwiązanie. Warto podglądać marki, które na co dzień muszą zmierzyć się z dziesiątkami nieprzychylnych komentarzy np. pod postami na fb. To prawdziwa skarbnica inspiracji i tego, jak reagować w sytuacjach kryzysowych.
Autor artykułu
Zespół PlugStore.pl
Zarejestruj się i skonfiguruj sklep bezpłatnie, bez ograniczeń czasowych
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |