Media społecznościowe kształtują rynek i nawyki zakupowe konsumentów. To fakt i mówią o tym sami kupujący – 36 proc. amerykańskich internautów twierdzi, że sieci społecznościowe stały się tak samo ważne, jak inne źródła informacji podczas wyboru produktów.
Media społecznościowe i ich zasięgi rosną każdego dnia. Ich wpływu na wygląd i zachowanie dzisiejszego rynku nie można zignorować. Dane GlobalWebIndex pokazują, że średnio spędzamy w internecie ponad 2 godziny dziennie. To prawie o godzinę dłużej niż w 2012 roku, kiedy było to 90 minut. Większość tego czasu poświęcamy social mediom. Według raportu Adobe, dzięki mediom społecznościowym strony internetowe amerykańskich sprzedawców odwiedza znacznie więcej osób. Tylko w latach 2016-2018 zanotowano wzrost liczby odwiedzających o 110 proc.
Tak więc, wraz ze wzrostem wpływu social mediów, rośnie zainteresowanie handlem społecznościowym (Social Commerce) i wykorzystaniem zasięgów w sprzedaży. Nie tylko poprzez umieszczanie na profilach społecznościowych reklam marek, ale także poprzez wprowadzanie opcji zakupu bezpośrednio z platformy społecznościowej. Takie rozwiązanie wprowadził np. Instagram.
Nasze zachowania w internecie są coraz mniej skupione na dzieleniu się codziennym życiem.
Coraz częściej wykorzystujemy social media jako kanał kontaktu i źródło informacji o markach. Naturalnie pojawia się zatem pytanie – jaka część tych zapytań zamienia się w zakupy, czyli tak pożądaną przez wszystkich konwersję? Według Statista, począwszy od pierwszego kwartału 2019 roku 43 proc. internautów korzysta z social mediów do wyszukiwania produktów online, a 28 proc. stwierdziło, że odkryli marki za pomocą reklam czy komentarzy w mediach społecznościowych. A jednak tylko 30 proc. amerykańskich internautów w wieku 18-34 lat dokonało zakupu przez kanały social media.
Piotr Zając, CEO Network Interactive
Chcesz porozmawiać o polskim e-commerce? Napisz do mnie na LinkedIn.
Wygląda na to, że social media są doskonałą przestrzenią do odkrywania marek i produktów, ale jeszcze nie wyczerpały swojego potencjału w kwestii finalizacji zakupu – według GlobalWebIndex, raptem 11 proc. respondentów jest zmotywowanych do zakupu za pomocą przycisku “Kup” w mediach społecznościowych.
Choć Social Commerce jest nadal dla wielu abstrakcyjnym pomysłem, w przyszłości bez wątpienia stanie się istotną funkcją na platformach społecznościowych. Potrzeba kontaktu z marką i produktami, dzielenia się swoimi opiniami i recenzjami a także coraz większa ilość czasu jaką spędzamy online i chęć wygody – w przyszłości to wszystko złoży się na obraz, w którym kupujący kończy swoją zakupową podróż w miejscu, a raczej platformie, od której ją rozpoczął. Szybko i wygodnie, bez konieczności odwiedzania witryny sprzedawcy.
Autor artykułu