Media społecznościowe kształtują rynek i nawyki zakupowe konsumentów. To fakt i mówią o tym sami kupujący – 36 proc. amerykańskich internautów twierdzi, że sieci społecznościowe stały się tak samo ważne, jak inne źródła informacji podczas wyboru produktów.
Media społecznościowe i ich zasięgi rosną każdego dnia. Ich wpływu na wygląd i zachowanie dzisiejszego rynku nie można zignorować. Dane GlobalWebIndex pokazują, że średnio spędzamy w internecie ponad 2 godziny dziennie. To prawie o godzinę dłużej niż w 2012 roku, kiedy było to 90 minut. Większość tego czasu poświęcamy social mediom. Według raportu Adobe, dzięki mediom społecznościowym strony internetowe amerykańskich sprzedawców odwiedza znacznie więcej osób. Tylko w latach 2016-2018 zanotowano wzrost liczby odwiedzających o 110 proc.
Tak więc, wraz ze wzrostem wpływu social mediów, rośnie zainteresowanie handlem społecznościowym (Social Commerce) i wykorzystaniem zasięgów w sprzedaży. Nie tylko poprzez umieszczanie na profilach społecznościowych reklam marek, ale także poprzez wprowadzanie opcji zakupu bezpośrednio z platformy społecznościowej. Takie rozwiązanie wprowadził np. Instagram.
Nasze zachowania w internecie są coraz mniej skupione na dzieleniu się codziennym życiem.
Coraz częściej wykorzystujemy social media jako kanał kontaktu i źródło informacji o markach. Naturalnie pojawia się zatem pytanie – jaka część tych zapytań zamienia się w zakupy, czyli tak pożądaną przez wszystkich konwersję? Według Statista, począwszy od pierwszego kwartału 2019 roku 43 proc. internautów korzysta z social mediów do wyszukiwania produktów online, a 28 proc. stwierdziło, że odkryli marki za pomocą reklam czy komentarzy w mediach społecznościowych. A jednak tylko 30 proc. amerykańskich internautów w wieku 18-34 lat dokonało zakupu przez kanały social media.
Piotr Zając, CEO Network Interactive
Chcesz porozmawiać o polskim e-commerce? Napisz do mnie na LinkedIn.
Wygląda na to, że social media są doskonałą przestrzenią do odkrywania marek i produktów, ale jeszcze nie wyczerpały swojego potencjału w kwestii finalizacji zakupu – według GlobalWebIndex, raptem 11 proc. respondentów jest zmotywowanych do zakupu za pomocą przycisku “Kup” w mediach społecznościowych.
Choć Social Commerce jest nadal dla wielu abstrakcyjnym pomysłem, w przyszłości bez wątpienia stanie się istotną funkcją na platformach społecznościowych. Potrzeba kontaktu z marką i produktami, dzielenia się swoimi opiniami i recenzjami a także coraz większa ilość czasu jaką spędzamy online i chęć wygody – w przyszłości to wszystko złoży się na obraz, w którym kupujący kończy swoją zakupową podróż w miejscu, a raczej platformie, od której ją rozpoczął. Szybko i wygodnie, bez konieczności odwiedzania witryny sprzedawcy.
Autor artykułu
Zespół PlugStore.pl
Zarejestruj się i skonfiguruj sklep bezpłatnie, bez ograniczeń czasowych
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |