Landing Page (w skrócie LP) to w języku marketingu internetowego samodzielna strona, zaprojektowana i stworzona specjalnie z myślą o konkretnym produkcie, czy kampanii reklamowej. To, co odróżnia ją od pełnej wersji sklepu internetowego, to cel (dlaczego chcemy postawić nową stronę?) i projekt konwersji. Całe działanie powinno być skoncentrowane na osiągnięciu tylko jednego celu, czyli wywołaniu u klienta odpowiedniej reakcji. Czasem może być to przeniesienie na stronę sklepu, czasem odwołanie do promocji, czasem wynikiem działania będzie wrzucenie produktu bezpośrednio do koszyka zakupowego.
Rodzi się pytanie – czy Landing Page to narzędzie skuteczne? Według badań HubSpot organizacje, które w swoim wirtualnym portfolio posiadają ponad 40 LP generują 12 razy więcej leadów niż firmy, które dysponują pięcioma Landing Page lub mniej.
Co odróżnia Landing Page od tradycyjnego sklepu online? Przede wszystkim cel, do którego został stworzony. W czasie, gdy ogólna strona internetowa mówi nie tylko o produktach, ale także o marce, wizji, filozofii działania, pracownikach (czyli ma wiele celów), Landing Page powinien posiadać tylko jeden. W przypadku e-commerce nadrzędnym celem, który powinien przyświecać projektantom, jest sprzedaż produktów fizycznych w świecie online. Dlatego LP powinien zawierać wszystko, czego potencjalny klient potrzebuje przy procesie decyzyjnym.
Dobry projekt musi pełnić dwie funkcje. Pierwsza to jak najszybsze przekonanie klienta, że produkt wart jest zakupu. Druga to – ponownie – jak najszybsze przekonanie klienta, do wykonania pożądanej przez nas akcji (dosłownie kliknięcie w przycisk). Porównując świat wirtualny do fizycznych sklepów stacjonarnych możemy powiedzieć, że dobry Landing Page jest odpowiednikiem pracownika sklepu lub przedstawiciela handlowego, odpowiedzialnego za sprzedaż tylko jednego produktu.
Landing Page z założenia jest stroną, ukierunkowaną tylko na jeden cel. To właśnie jemu powinien podporządkowany być projekt, promocja – jest podstawowym pretekstem, dla którego strona w ogóle powstaje. Jak wygląda to w praktyce? Badania Marketing Experiments wykazały, że niemal 50 proc. Landing Page zawiera więcej niż jedną ofertę – co przeczy podstawowemu celowi ich powstawania.
Piotr Zając, CEO Network Interactive
Chcesz porozmawiać o polskim e-commerce? Napisz do mnie na LinkedIn
Landing Page w e-commerce to przede wszystkim domena produktów, w mniejszej części usług. Pretekstów do jego stworzenia może być wiele: realizacja planów sprzedażowych, poinformowanie o czasowej promocji, wyprzedaż magazynowa itp. Niezależnie od przyczyny, projektując LP musimy pamiętać o kilku podstawowych rzeczach:
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o projektowaniu skutecznych Landing Page dla e-commerce koniecznie zajrzyj na naszego bloga.
Autor artykułu