Kluczem do osiągnięcia sukcesu w branży e-commerce jest nie tylko samo postawienie sklepu internetowego, ale również jego prowadzenie. Nawet najbardziej profesjonalnie wykonana witryna sprzedażowa nie wystarczy, by przyciągnąć i zatrzymać klientów. Warto znać dobre praktyki i pamiętać o kliku podstawowych zasadach, dzięki którym łatwiej jest prześcignąć konkurencję i zyskać uznanie internautów.
Nikt nie lubi być oszukany, a już na pewno nie klienci sklepów internetowych, dlatego uczciwość jest jedną z najważniejszych zasad w prowadzeniu e-biznesu. Rzetelne i zgodne z prawdą opisy produktów to podstawa. Przygotowanie dobrej jakości, wyczerpujących temat opisów oferowanych produktów naprawdę się opłaca – nie tylko sprawią, że klienci nie będą szukali informacji o produkcie w innych miejscach w sieci, ale też pomogą w pozycjonowaniu sklepu w wyszukiwarkach. Pamiętaj jednak, że lanie wody nie jest mile widziane i twoi klienci od razu je wychwycą. Przedstaw informacje w sposób prosty, zrozumiały, klarowny. Pisz językiem korzyści, zadbaj o dobre zdjęcia produktów, a także przejrzystość tekstu (stosuj wypunktowania, krótkie akapity itd.).
Prowadząc sprzedaż w Internecie pamiętaj, że proponujesz swoim klientom nie tyle produkt, co rozwiązanie jego problemu lub zaspokojenie potrzeb. Skup się na tym, co zyska odbiorca nabywając daną rzecz – jak jego życie ulegnie poprawie, w jaki sposób podniesie się jego komfort czy prestiż. Wykorzystaj to tworząc treści do swojego sklepu – opisuj emocje, które towarzyszą posiadaniu produktu i korzystaniu z niego.
Pokaż swoim klientom, że jesteś taki jak on – masz takie same potrzeby, podobne zainteresowania i pasje. Taki komunikat sprawi, że nabiorą do ciebie większego zaufania, że będziesz traktowany jako „swój człowiek”. Bądź ekspertem, który zawsze służy doradztwem i pomocą, zna swoją branżę doskonale i chętnie dzieli się wiedzą. Kreowaniu wizerunku służyć będzie również szybka reakcja na jakiekolwiek pytania klientów (na FB, w komentarzach czy na czacie) oraz odpowiedni język komunikacji, skracający dystans.
Dotrzymuj obietnic złożonych klientom (np. w komunikatach reklamowych). Jeśli w sklepie zamieściłeś informacje o błyskawicznej dostawie – dostarcz zakupy w obiecanym terminie. Jakiekolwiek spory rozwiązuj w profesjonalny sposób, na ewentualne kryzysy (np. w social mediach) reaguj z głową a nie pod wpływem emocji (nawet jeśli klient nie ma racji).
Bądź obecny tam, gdzie na co dzień przebywają Twoi klienci. Jeśli masz sporą grupę odbiorców możesz stworzyć dla nich specjalną grupę facebook’ową i wyróżnić ich oferując specjalne rabaty czy promocje. Prowadzisz biznes w branży, w której Twoi klienci nie korzystają z sociali? Dotrzyj do nich w inny sposób! Pamiętaj, że w każdym przypadku niezwykle ważne jest rozpoznanie rynku, opracowanie person, zdobycie informacji o swoich potencjalnych klientach i na tej podstawie zbudowanie planu działań marketingowych. Będziesz miał pewność, że Twoje komunikaty będą w odpowiednim miejscu w sieci.
Autor artykułu