Polski rynek mody online rośnie w siłę. Na przełomie dekad branżę czeka kilka poważnych zmian, związanych z nowymi technologiami, marketingiem oraz zmieniającymi się zwyczajami zakupowymi polaków. Jak wyglądają internetowe zakupy odzieżowe i czy warto sprzedawać cyfrową modę? Zapraszamy na nasze podsumowanie.
Według najnowszego raportu KPMG “Rynek mody w Polsce” polski sektor odzieżowy w 2017 roku tworzyło ponad 22 tysiące firm, z czego 13,5 tysiąca stanowili producenci odzieży (kolejne 25 proc. firm to producenci wyrobów tekstylnych). Wartość sprzedanej produkcji wynosi niemal 30 miliardów złotych. Przy bazie potencjalnych klientów na poziomie 15 milionów osób, Polska maluje się jako jedna z największych i najbardziej atrakcyjnych lokalizacji w Europie Środkowo-Wschodniej dla producentów odzieży.
Raport Gemius “E-commerce w Polsce 2019” wskazuje, że odzież, akcesoria i dodatki to produkty najczęściej kupowane w polskim internecie (niemal 70 proc. internautów). Kolejne 55 proc. online zaopatruje się także w obuwie. Osobną kategorię, na którą warto zwrócić uwagę tworzy odzież sportowe – po nią sięga 46 proc. kupujących.
Najważniejsza informacja jest taka, że na modę w sklepach internetowych Polacy wydają coraz więcej. Co ciekawe, mężczyźni średnio wydają miesięcznie więcej (około 350 zł miesięcznie) niż kobiety (nieco ponad 200 zł miesięcznie). Ze względu na wiek, najwięcej wydają osoby stosunkowo młode, od 25 do 34 roku życia ze średnimi wydatkami miesięcznymi na poziomie 465 zł).
Dlaczego kupujemy online? Badania KPMG pokazują, że szukamy przede wszystkim atrakcyjnych cen (¼ z nas), wygody oraz oszczędności czasu. Sklepy internetowe cenimy także za szeroki asortyment (45 proc.), możliwość porównywania cen oraz kupna produktów niedostępnych w tradycyjnych sklepach stacjonarnych 8 proc.). Ciekawostką jest zachęta w postaci innowacyjnych rozwiązań (jak wirtualne przymierzalnie czy zdjęcia 360o), która “działa” na 10 proc. respondentów.
Z raportu Gemius i naszego doświadczenia wynika, że sklep internetowy stanowi podstawę działalności większości marek odzieżowych (90 proc. kupujących sprawdza stronę internetową producenta). Dlatego tak ważne jest nie tylko odpowiednie zoptymalizowanie SEO (aby dać się odnaleźć) i treści (aby namówić do zakupu) – o tym przeczytasz w naszych innych artykułach.
Musimy także usunąć bariery, które mogą stać na drodze do finalizacji zakupu. Według badań internetowego rynku mody aż 26 proc. koszyków zakupowych porzucanych jest ze względu na konieczność rejestracji na stronie producenta – warto zatem dać klientowi możliwość zakupów bez zakładania konta lub udzielić zachęty (np. w postaci promocji cenowej) związanej z rejestracją. Kolejne 18 proc. z nas rezygnuje z zakupu w momencie wyboru sposobu i terminu dostawy – jeśli w sklepie nie ma dostępnej naszej ulubionej opcji w imię wygody często jesteśmy w stanie zrezygnować z zachęty czysto cenowej. To ważna informacja dla producentów, którzy na tle solidnej konkurencji powinni postawić przede wszystkim na wygodę, nowoczesny design i – jak zawsze – najlepszy produkt.
Piotr Zając, CEO Network Interactive
Chcesz porozmawiać o polskim e-commerce? Napisz do mnie na LinkedIn.
Autor artykułu