Każdy przedsiębiorca, który prowadzi sprzedaż online, zobowiązany jest do zamieszczenia w witrynie regulaminu, zawierającego informacje o usługodawcy (adres, dane firmy, dane kontaktowe) oraz o postanowieniach zawieranej z klientem umowy. Dobrze przygotowany regulamin nie tylko wzbudzi zaufanie odbiorców i podniesie wiarygodność sklepu, ale też pozwoli uniknąć kosztów. O czym pamiętać przygotowując regulamin sklepu internetowego?
W ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną znaleźć można definicję, z której wynika, że za usługodawcę uważa się osobę fizyczną, prawną lub jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, która prowadząc działalność zawodową lub zarobkową, świadczy usługi drogą elektroniczną (czyli wykonuje usługi świadczone „na odległość”, bez jednoznacznej obecności stron, poprzez przekazanie danych na indywidualne żądanie usługobiorcy, przesyłanej i otrzymywanej za pomocą urządzeń do elektronicznego przetwarzania, włącznie z kompresją cyfrową i przechowywania danych, która jest w całości nadawana, odbierana lub transmitowana za pomocą sieci).
Każdy przedsiębiorca prowadzący sprzedaż online ma dwa podstawowe obowiązki: sporządzenia regulaminu i udostępnienia go nieodpłatnie tak, by każdy klient mógł się z nim zapoznać przed zawarciem umowy. Pamiętaj, że klienta wiążą tylko te postanowienia regulaminu, które mu udostępnisz na stronie sklepu. Nie będziesz mógł powołać się na inną wersję regulaminu niż ta, którą przekazałeś publicznie klientom!
Według art. 8 ust. 3 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną w regulaminie e-sklepu musisz zawrzeć informacje dotyczące
W regulaminie sklepu muszą się znaleźć:
W postanowieniach końcowych przedsiębiorca powinien wskazać sposoby rozwiązywania ewentualnych sporów oraz ewentualnych zmian w regulaminie. Należy tu również zamieścić informacje o internetowej platformie rozwiązywania sporów konsumenckich (ODR).
W regulaminie sklepu internetowego nie wolno zamieszczać zapisów, które naruszają prawa konsumenta. Warto więc dobrze orientować się, jakie warunki spełniają klauzule niedozwolone, a są to:
Warto wiedzieć, że nie istnieje gotowa lista klauzul niedozwolonych, jedynie w Kodeksie Cywilnym znaleźć można przykłady takich praktyk. Przedsiębiorca powinien zapoznać się z rejestrem publikowanym na stronie Urzędu Konkurencji i Konsumentów, w którym zamieszczone są wszystkie klauzule uznane za niedozwolone przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Autor artykułu