Rękodzieło to świetny sposób na zamianę pasji i zainteresowań w źródło dodatkowego dochodu. Dla 30 proc. użytkowników Etsy, największego rynku dla producentów hand-made, rękodzieło stało się główną działalnością. Zapraszamy do zapoznania się z pierwszą częścią naszej listy 10 porad na start, które pomogą zamienić pasję w pracę.
W założeniu sklep online z rękodziełem niewiele różni się od tradycyjnych placówek handlowych. Potrzebny jest konkurencyjny produkt, przyciągająca nazwa, odpowiednia lokalizacja, wystrój, obsługa. Różnica – dość zasadnicza – polega na tym, że nasz sklep opieramy na wirtualnych fundamentach.
Mamy produkt, mamy dobrą nazwę, wiemy już co i komu chcemy sprzedać. Teraz musimy zdecydować, gdzie nasz sklep ma powstać. Lokalizacja w świecie online to domena (adres) oraz hosting (tu płacimy wirtualny czynsz). Na szczęście minęły już czasy, gdy produkcja sklepu wymagała dziesiątek godzin pracy programistów. Dziś, z pomocą prostych szablonów, możemy samodzielnie ustawić podstawowe wytyczne w zaledwie kilka minut. Resztą zajmą się odpowiednie algorytmy.
Piotr Zając, CEO Network Internactive
Chcesz porozmawiać o polskim e-commerce? Napisz do mnie na LinkedIn
Na naszej wirtualnej ziemi możemy zacząć stawiać nasz sklep. Ponownie skorzystać możemy z aplikacji i algorytmów, które nie tylko prowadzą przez cały proces krok po kroku, ale także pomagają w uporządkowaniu myślenia o procesie sprzedaży. Spersonalizowany szablon graficzny również powinien zaspokoić potrzeby większości początkujących.
Słynna zielona kłódka, wyświetlana po lewej stronie adresu strony internetowej. Jest to poświadczenie bezpieczeństwa – Certyfikat SSL stanowi absolutną konieczność. Chroni on dane klientów wpisywane w formularzach zamówienia lub w procesach rejestracyjnych. Jeśli chcemy, aby klienci mogli bezpiecznie korzystać z naszej strony (według raportu Gemius “E-commerce w Polsce 2019” bezpieczeństwo transakcji to wciąż bariera do zakupów online dla 17 proc. konsumentów) koniecznie musimy zaopatrzyć się w odpowiedni certyfikat. Co więcej, brak poświadczenia bezpieczeństwa oznaczać może problemy z pozycjonowaniem czy prawidłowym wyświetlaniem strony (Google automatycznie informuje użytkowników o wizycie w niezabezpieczonym sklepie).
Badania pokazują, że ponad połowa kupujących korzysta z zakupów online ze względu na wygodę korzystania z różnorodnych, ulubionych form płatności. Większość z nas, bo aż 66 proc. wybiera szybkie płatności online, z wykorzystaniem pośredników (PayU, Przelewy24, Dotpay). Nieco w zapomnienie odchodzą płatności pobraniowe lub takie, gdzie za towar płacimy przy odbiorze. Nadal jest to opcja, którą należy zaoferować swoim klientom, jednak Statista prognozuje, że do 2023 roku tego typu płatności będą odpowiedzialne za zaledwie 4 proc. wszystkich transakcji. Dzięki szybkiej adaptacji nowych technologii przez polskich konsumentów bardzo popularne stały się także szybkie płatności mobilne – tutaj prym wiedzie BLIK. 40 proc. rodzimych konsumentów wybiera płatność kartą.
Więcej o popularnych metodach płatniczych w Polsce przeczytasz w naszym artykule
Logistyka sklepu internetowego to jedno z kluczowych wyzwań, przed którymi stoją właściciele. Według badań długie oczekiwanie na dostawę i jej wysoki koszt skutecznie zniechęcą do zakupów co trzeciego konsumenta. Jak zrealizować idealny scenariusz, kiedy od momentu skompletowania zamówienia przez klienta do momentu dostawy mija nie więcej, niż 48h? Wybór odpowiedniego kuriera czy przewoźnika to jedno, jednak bezbłędne wypełnienie dziesiątek, setek czy nawet tysięcy zamówień dziennie musi być dokładnie zaplanowane i wspomagane odpowiednimi narzędziami. Bez tego łatwo o błędy, które w bezwzględnym środowisku internetu są niewybaczalne.
Piotr Zając, CEO Network Interactive
Chcesz porozmawiać o polskim e-commerce? Napisz do mnie na LinkedIn.
Ponad ⅔ polskich konsumentów wybiera opcję dostawy kurierem bezpośrednio do pracy lub do domu. Na drugim miejscu plasują się Paczkomaty (InPost i od niedawna Poczta Polska), które pomimo stosunkowo niedługiej obecności na rynku zagarnęły dla siebie aż 61 proc. wszystkich przesyłek. Jeden na trzech Polaków wybiera odbiór towaru w punkcie – najpopularniejsze są kioski Ruchu, centra oraz placówki handlowe. Połowa klientów korzysta z tradycyjnej wysyłki Pocztą Polską.
Wymogi formalne, czyli rzecz niezwykle istotna. Regulamin zakupów w sklepie internetowym to dokument, który ustala warunki transakcji pomiędzy sprzedającym i kupującym. Stanowi zabezpieczenie zarówno dla właściciela sklepu, jak i konsumenta. W tej kwestii warto skorzystać z usług ekspertów i specjalistów – co prawda opcja skopiowania regulaminu innego sklepu może wydawać się kusząca, ale może prowadzić do dużych problemów.
W drugiej części naszego artykułu dowiesz się jak skutecznie sprzedawać rękodzieło w internecie. Piszemy o zasadach ekspozycji towaru, skutecznych treściach sprzedażowych i opcjach remarketingu (wykorzystaj potęgę social media!).
Autor artykułu