W lipcu 2016 roku cały świat oszalał na punkcie gry Pokemon Go. Stworzona przez Niantic technologia pozwalała na wirtualną rozgrywkę w prawdziwym świecie. To właśnie wtedy na medialny tapet padło hasło “rozszerzona rzeczywistość”. Dziś, AR (ang. augmented reality) podbija nie tylko serca graczy, ale także zmienia oblicze e-commerce.
Doskonały przykład wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości znaleźć możemy w internetowym sklepie Sephory. Użytkowniczki serwisu mogą wrzucić swoje zdjęcie w wybranej na wieczór kreacji. Można wypróbować różne zestawy do make-upu, obejrzeć tutorial malowania – możemy niemal dosłownie przymierzyć makijaż, zanim zakupimy produkt. To przeniesienie doświadczenia z realnego sklepu do świata wirtualnego, motywując do zakupów.
Przykładów wykorzystania AR w e-commerce możemy znaleźć dużo więcej. Na zasadzie zbliżonej do Pokemon Go działa aplikacja Augmented. Dzięki sprzężeniu sklepu z kamerą smartfona, produkt możemy zobaczyć w jego naturalnym środowisku, ocenić, czy będzie pasował do otoczenia. To doskonałe narzędzie dla sklepów meblarskich, budowlanych, wykończeniowych czy designerskich. Klient zyskuje poczucie pewności – za sprawą rozszerzonej rzeczywistości zdążył już przymierzyć produkt do otoczenia i wie, że jest to dobry wybór.
Według badań Gartnera, 63 proc. konsumentów uważa, że rozszerzona rzeczywistość może polepszyć ich sklepowe doświadczenie. Jeden na trzech potencjalnych klientów chętniej kupowało by online, jeśli mieliby możliwość przymierzenia produktu w wirtualnym sklepie.
Tim Merel w swoim artykule dla TechCrunch przekonuje, że w ciągu najbliższych pięciu lat AR będzie odpowiedzialne za 20 proc. budżetów marketingowych w branży e-commerce. Liczba imponująca, zapewne nieco przesadzona, jednak doskonale oddaje dynamikę technologicznych zmian w branży.
Piotr Zając, CEO Network Internactive
Chcesz porozmawiać o polskim e-commerce? Napisz do mnie na LinkedIn
Przykładów wykorzystania rozszerzonej rzeczywistość w e-commerce jest znacznie więcej. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak nowe technologie zmieniają sklepy internetowe, koniecznie sprawdź inne nasze wpisy z cyklu “Plug’n’Tech: technologie w e-commerce”.
Autor artykułu