Konkurencja w świecie e-Commerce stale rośnie. Aby zawsze być trzy kroki przed nią powinieneś znać i wprowadzać trendy, które będą kształtowały rynek w najbliższych latach. Wchodzimy w 2020 rok, dlatego nasi eksperci przygotowali dla Was szybkie podsumowanie trzech – naszym zdaniem – najważniejszych trendów w e-commerce w nadchodzącym roku.
Gartner przewiduje, że w 2020 aż 85 proc. interakcji z klientem odbędzie się bez udziału drugiego człowieka. Sztuczna inteligencja jest obecna w prawie każdym obszarze e-commerce, od rekomendacji po wyszukiwanie obrazem (SEO!). Opierając się na danych historycznych i prognozach pozwala dostosować rekomendacje, które wynikają z zachowań użytkowników – często nawet w czasie rzeczywistym. Wykorzystanie sztucznej inteligencji to świetny sposób na dostarczenie klientom właśnie tego, czego w danym momencie potrzebują. W połączeniu z urządzeniami mobilnymi i osobistymi asystentami sztuczna inteligencja stanowi potężne narzędzie dla kupujących – znajdowanie produktów za pomocą wyszukiwania obrazem lub składanie zamówień za pomocą asystentów głosowych staje się szybkie, łatwe i bezproblemowe.
31 proc. respondentów badania Gartnera wskazało AI (Artificial Intelligence – Sztuczna Inteligencja) jako trend, który będzie miał największy wpływ na rynek e-commerce w ciągu najbliższych 5 lat. W nadchodzącym czasie możemy się więc spodziewać szybkiego rozwoju i szerokiej adaptacji tej technologii.
Według danych Statista 45% proc. ludzi na świecie jest obecnych w social mediach. Średnio, dziennie w mediach społecznościowych spędzamy ponad dwie godziny (dokładnie 142 minuty).
To idealna okazja dla sprzedawców, która już jest wykorzystywana przez dostawców social media (przede wszystkim grupę Facebooka). Przykłady? Chociażby Facebook Marketplace, z którego korzysta 800 milionów użytkowników w 70 krajach. Instagram i Snapchat również korzystają z funkcjonalności e-commerce, dając możliwość zakupów z poziomu aplikacji.
Piotr Zając, CEO Network Interactive
Chcesz porozmawiać o polskim e-commerce? Napisz do mnie na LinkedIn.
Ponad ⅓ dorosłych w Stanach Zjednoczonych kupuje za pośrednictwem social media i nie można tego zignorować. Jak mówi Marco Gobbetti, dyrektor naczelny legendarnej brytyjskiej marki Burberry: ”Media społecznościowe stają się tak ważną częścią luksusowej podróży klienta, zwłaszcza w fazie inspiracji, że sprzedawcy muszą za nimi nadążyć.”
Według Global Webindex, 37 proc. użytkowników internetu płaci mobilnie za towary lub usługi. W Polsce ten odsetek wynosi 28 proc. Płatności mobilne na zachodzie jeszcze nie są tak popularne jak na rynku azjatyckim, gdzie korzysta z nich większość użytkowników, ale stopniowo przekonuje się do nich coraz więcej europejczyków. Głównie dlatego, że już nie obawiają się o bezpieczeństwo płatności (według badań Gemius 17 proc. konsumentów nada obawia się o bezpieczeństwo wydawania pieniędzy w sieci, spadek z niemal 30 proc. w roku ubiegłym). Android, Apple i inni dostawcy portfeli mobilnych przywiązują do tego bardzo dużą wagę. Wszystkie wykonywane operacje są szyfrowane, sprzedawca nigdy nie widzi numeru karty kredytowej klienta ani kodu autoryzacyjnego. W przypadku utraty smartfona portfel mobilny jest dodatkowo chroniony numerami PIN, odciskami palców lub uwierzytelnianiem twarzy.
Jak wyglądał rynek polskiego e-commerce w 2019? Zapraszamy do naszego podsumowania
Autor artykułu