Planując ruszenie z własnym sklepem internetowym należy przede wszystkim wybrać oprogramowanie, które będzie jego silnikiem. Wybór platformy warto dobrze przemyśleć, biorąc pod uwagę takie aspekty jak skalę, na którą chcesz prowadzić biznes w sieci i plan jego rozwoju, poziom wiedzy i umiejętności w programowaniu, czas jakim dysponujesz i oczywiście swój budżet.
Wybór odpowiedniej platformy ma najbardziej istotny wpływ na funkcjonowanie i późniejszy rozwój e-biznesu. Najpopularniejsze są dwa rozwiązania – platformy SaaS i Open Source.
Model SaaS – polega na korzystaniu z wynajętego od dostawcy oprogramowania znajdującego się w chmurze. Pozwala to na przeniesienie na dostawcę oprogramowania wszystkich obowiązków związanych z utrzymaniem sklepu i aktualizacjami (oczywiście za opłatę określoną w modelu abonamentowym). Model SaaS polecany jest zwłaszcza dla nowych przedsiębiorców, którzy nie mają jeszcze rozeznania w dziedzinie i wystarczającej wiedzy.
Główną wadą tej opcji jest uzależnienie sklepu od dostawcy, który może uniemożliwić np. integracje z zewnętrznymi systemami, wprowadzanie własnych rozwiązań, automatyzację procesów czy wdrażanie nowych funkcjonalności. Brak elastyczności, ograniczenia platformowe (np. zamknięty kod źródłowy), mniejsza liczba dodatków i ograniczona ilość modułów mogą negatywnie rzutować na rozwój e-biznesu i go hamować.
Najpopularniejsze platformy sprzedażowe typu SaaS to Shoper, Shoplo, Shopify.
Open Source jest darmowym oprogramowaniem sklepu, które oparte jest na otwartej licencji. Aby założyć sklep wystarczy umieścić pliki na serwerze, zainstalować sklep i dopasować go do potrzeb własnego biznesu. W tym modelu do dyspozycji jest bardzo dużo różnego rodzaju dodatków, za pomocą których można łatwo rozbudowywać podstawowe funkcjonalności. Główną wadą rozwiązania Open source jest przede wszystkim koszt wdrożenia, który może wynieść od kilku do nawet kilkuset tysięcy złotych w przypadku sklepu bazującego na indywidualnym projekcie.
Najpopularniejsze platformy sprzedażowe typu Open Source to Magento i PrestaShop.
Autor artykułu