Tym artykułem otwieramy serię wpisów – grzechy sklepów internetowych. Pomyślisz: o co chodzi, zwłaszcza teraz w dobie pandemii, sprzedaż online kwitnie, to najlepszy moment, by rozwinąć skrzydła w e-handlu. Tak, ale to też sprawdzian dla wielu sprzedawców, ogromna konkurencja i nowe, inne potrzeby Klientów, którym trzeba sprostać.
Dane też sygnalizują pewien problem. Co prawda w 2020 roku powstało prawie 11 800 sklepów internetowych, ale też ponad 5 000 zawiesiło działalność (wg raportu Co (u)gryzie e-commerce?). Sami Klienci różnie odbierają działanie sklepów internetowych: 51% badanych jest zdania, że e-sklepy sprawnie dostosowały się do pandemii, 49% – że raczej sobie nie poradziły. Żadnych problemów w e-commerce nie dostrzega jedynie 12% internautów. Ponadto to na Allegro kupuje więcej konsumentów, niż w sklepach internetowych – sprawdź https://plugstore.pl/allegro-glowny-wygrany-pandemii-sklepy-internetowe-przegrywaja-dlaczego/
Kupujący głównie zwrócili uwagę na:
Wymagania wobec e-commerce znacząco wzrosły w okresie pandemii. Szczególnie kobiety chcą wiedzieć, co dzieje się z ich przesyłka i nie chcą czekać dłużej na dostawę.
CENA: ⅕ badanych wskazuje na brak darmowej dostawy i zwrotu.
EKOLOGIA: ¼ badanych zwraca uwagę na stosowanie przez sklepy online nieekologicznych form opakowań, bądź brak opcji dostawy ekologicznej (wszystko w 1 paczce, nawet jeśli miałoby to wydłużyć czas dostawy). Najbardziej rażące dla klientów jest:
InPost już rozpoczął swój proekologiczny marketing. Podkreślają, że dzięki paczkomatom redukują szkodliwe emisje nawet o 75% w stosunku do tradycyjnej dostawy kurierskiej. Rozpoczęli też program Green City, w którym będą realizować projekty mające na celu poprawę zanieczyszczonego środowiska.
WYGODA I BEZPIECZEŃSTWO: Klienci zwracają uwagę także na brak opcji śledzenia przesyłki (częściej kobiety), niewygodny wybór paczkomatów lub innych punktów odbioru i brak możliwości zapakowania produktu na prezent.
DŁUŻSZE TERMINY DOSTAW: Konsumenci traktują dłuższe terminy dostaw jako sygnał, że sklep internetowy nie radzi sobie w czasach pandemii.
Konsumenci chcą błyskawicznych dostaw, ale są też w stanie poczekać na towar dłużej, jednak tylko w konkretnych okolicznościach:
Paczkomaty są obecnie najczęściej wybieraną formą dostawy. Na drugim miejscu kurier z dostawą do domu (raport „E‑commerce w Polsce 2020”).
Ankieta zadowolenia Klienta to dla Ciebie najlepsze źródło wiedzy, bo podchodzi bezpośrednio od kupującego. Dowiesz się, czy dostawa przebiegła pomyślnie, na ile została oceniona, czy wystąpiły jakieś problemy i jak możesz im zaradzić. Dzięki tak cennej wiedzy będziesz mógł usprawnić proces dostawy: zmienić firmę dostawczą, dodać nowe opcje dostawy itd. Wystarczy kilka kluczowych pytań, by nie zanudzić Klienta, a uzyskać kluczowe informacje. Przykładowe trzy:
Warto wysłać do Klienta wiadomość SMS, zapraszając go do wypełnienia ankiety.
Można też przeprowadzić ankietę telefoniczna, dzwoniąc codziennie do losowo wybranych Klientów, badając ocenę dostawy.
Wysłałem ankietę i … nic z nią nie robię! To błąd. Należy ją przeanalizować, wyciągnąć wnioski, zadzwonić do niezadowolonego Klienta, porozmawiać z nim, ustalić szczegóły. A następnie zrobić krok na przód i wprowadzić dobre zmiany.
Klient musi czuć się zaopiekowany. Musi mieć też możliwość wyboru najdogodniejszej formy kontaktu.
Klient oczekuje, że po zakupie otrzyma informację, kiedy dotrze do niego przesyłka. Każdy kupujący powinien otrzymać informację o numerze przesyłki.
O ile Klient jest w stanie zapłacić więcej za dobry produkt, o tyle, chce zaoszczędzić na przesyłce.
Dlatego:
Czy darmowa dostawa działa? Tak, i to bardzo. Przekonało się chociażby o tym Allegro – gdy wprowadzili darmową dostawę do paczkomatów. Efekt: tłum, kolejki, przeładowane paczkomaty.
W przypadku progu cenowego warto dodać w sklepie internetowym licznik, który pokazuje ile jeszcze brakuje Klientowi do darmowej dostawy. Po co? Dlatego, że konsumenci już na etapie szukania produktów myślą o darmowej dostawie. Aż 76% badanych twierdzi, że darmowa dostawa jest istotna podczas poszukiwań produktów online. Wybierają ten sklep, który ma darmową dostawę, a następnie tak kompletują zamówienie, by ją uzyskać.
W zamian za darmową dostawę / darmowy zwrot możesz zachęcić klientów do programu lojalnościowego, subskrypcji newsletterów czy lajków na profilach społecznościowych.
71% klientów jest chętnych zapisać się do takich programów w zamian za darmową dostawę.
53% klientów jest chętnych zapisać się do takich programów w zamian za darmowy zwrot.
Klienci oczekują, by opakowanie było:
Klienci chcą przede wszystkim odebrać towar nieuszkodzony. Dlatego musi być solidnie pakowany. Poza tym, wybierając firmę kurierską warto zapytać o odsetek uszkodzonych przesyłek oraz o ubezpieczenie. Wybierz takiego partnera, który nie zawiedzie Cię szczególnie w szczytach paczkowych (np. od początku listopada do Świąt Bożego Narodzenia).
Sklep internetowy powinien informować dokładnie o czasie dostawy: ile zajmie przygotowanie paczki (pakowanie, wprowadzenie do systemu, nadanie) oraz jej transport. Należy określać dni robocze. Nie naginać prawdy, licząc na więcej zamówień, To zgubne.
Warto wprowadzić ekspresowe doręczenie paczki, nawet za dodatkową opłatą. Klientom bardzo zależy na jak najszybszej dostawie.
Klienci oczekują informacji o dacie doręczenia oraz dostawy w określonym czasie. Jeśli poinformujesz Klienta, że towar będzie u niego do 5 dni roboczych, to nie zdziw się, że po 8 dniach roboczych otrzymasz miażdżącego negatywa.
Sklepy internetowe powinny oferować różne formy dostawy z kilku powodów:
Udostępnij wiele sposobów dostawy, np. Poczta Polska, wysyłka kurierem, paczkomaty, paczka w ruchu, odbiór w punkcie, odbiór osobisty.
Należy wyeliminować najczęściej pojawiające się błędy, które skutkują brakiem terminowości.
Jak to zrobić?
2. Automatyzacja logistyki w sklepie internetowym. Usprawnienie przygotowania i nadawania paczek do Klientów. Na przykład automatyczne wypełnianie i drukowanie etykiet nadawczych. Takie rozwiązanie dostępne jest poprzez integrację API ze sklepem internetowym.
Klienci za wszelkie problemy z dostawą obwiniają nie dostawców, a sklep internetowy, w którym zakupili produkt. Dlatego tak ważne jest wprowadzenie rozwiązań optymalizujących proces dostawy. Klienci oczekują, by dostawa była szybka, zgodna z wyznaczonym terminem, bezpieczna (dotarła w idealnym stanie) i najlepiej darmowa. Wygoda, oszczędność i bezpieczeństwo – tym przede wszystkim kieruje się nowy typ konsumenta. Sklep internetowy musi odpowiedzieć na te potrzeby, jeśli chce sprzedawać.
Źródło:
https://eizba.pl/wp-content/uploads/2021/03/Co_ugryzie_ecommerce_2021_Raport-1.pdf
https://eizba.pl/wp-content/uploads/2019/07/poradnik_ups.pdf
Autor artykułu