Patrząc na statystyki – Allegro przegania sklepy internetowe. Allegro w górę, sklepy znacznie w dół. Czy to oznacza, że powstanie mniej sklepów, a sprzedaż będzie się głównie odbywać na Allegro? Po co mi sklep internetowy, skoro większość kupuje na Allegro. Otóż, tak jak w życiu, tak i w e-commerce, nie wszystko jest czarne i białe. Allegro nie jest idealną platformą sprzedażową, dla której warto rzucić sklep online, z kolei sklepy internetowe nie są kiepskim pomysłem, skazanym na porażkę. Zatem co wybrać? Przyjrzeliśmy się każdej z opcji, przeanalizowaliśmy wady, zalety i wyciągnęliśmy wnioski. Sprawdź.
Statystyki możesz sprawdzić tutaj https://plugstore.pl/allegro-glowny-wygrany-pandemii-sklepy-internetowe-przegrywaja-dlaczego/
Spis treści:
Sklep internetowy – zalety i wady
Zalety:
- Niezależność. Sam zarządzasz cenami i marżami, nie płacisz prowizji od sprzedaży. Sam o wszystkim decydujesz.
- Stworzenie własnej, rozpoznawalnej marki. Zaufana marka, a nie kolejny, jeden z wielu, sklep na Allegro. Budujesz grupę lojalnych Klientów, społeczność wokół marki, swoją wiarygodność.
- Pozycja specjalisty w swojej branży. Lepiej dopasowana oferta do potrzeb Klienta. Twój sklep polecają Klienci, Twoje zdanie liczy się na rynku.
- Możliwość pozyskania klientów w Polsce i za granicą. Poszerzasz swój zasięg, zwiększasz przychód.
- Nie musisz się skupiać jedynie na cenie. Znaczenie zyskują inne wartości – jakość towaru, sposób obsługi, programy lojalnościowe. Budujesz prestiż marki. Skutecznie wygrywasz z konkurencją.
- Wiele możliwości promocji (darmowej i płatnej, w zależności od potrzeb). Remarketing, reklamy Google Ads, linki sponsorowane, promocja w mediach społecznościowych, współpraca z blogerami itd. Zyskujesz wyższe pozycje w Google i szersze grono potencjalnych Klientów.
- Większa szansa na rozwój. Możesz poszerzać asortyment, tworzyć strategię rozwoju. Ewoluujesz, dopasowujesz ofertę do potrzeb rynku, Klientów.
- Bezpieczeństwo. Jesteś właścicielem sklepu. Oferta lub całe konto na Allegro mogą zostać usunięte (np. z powodu niezgodności z regulaminem). Ty masz platformę, która nadal sprzedaje.
- Wygląd graficzny sklepu i formę prezentacji produktu możesz dostosować maksymalnie do swoich preferencji i potrzeb Klientów. Masz sklep, który wyróżnia się spośród innych i jest atrakcyjny dla odbiorcy.
- Dzięki środkom zaoszczędzonym na prowizji od sprzedaży inwestujesz w dobry marketing, zwiększając zyski.
Wady:
- Opłaty na start, wyższe koszty. Ile kosztuje sklep internetowy 2021 oraz jak zminimalizować koszty – o tym możesz przeczytać tutaj https://plugstore.pl/ile-kosztuje-sklep-internetowy-2021-jak-zmniejszyc-koszty/
- Twój czas i zaangażowanie. Konieczność konfiguracji sklepu – niektóre platformy pozwalają na samodzielne tworzenie e-sklepu, bez wiedzy programistycznej; podobnie jak nasza aplikacja, więcej informacji tutaj https://plugstore.pl/jak-dziala-plugstore/
- Dłuższy okres wdrożenia.
- Konieczność promocji sklepu internetowego. Bez odpowiedniej strategii nie zyskasz Klientów. Musisz zainwestować czas i pieniądze w reklamę.
Allegro – zalety i wady
Zalety
- Blisko 17,58 mln użytkowników. To twoi potencjalni Klienci.
- Allegro to najpopularniejsza platforma zakupowa. Jest rozpoznawalna i budzi zaufanie. Zna ją 94% Polaków; 87% internautów spośród platform handlowych wybiera Allegro, i tam rozpoczyna poszukiwanie produktów na platformach. Aż 97% konsumentów twierdzi, że odnajduje na Allegro, to czego szuka – masz sporą szansę, że Klient kupi u Ciebie.
- Proste założenie konta i łatwość obsługi – możesz szybko (praktycznie od razu) rozpocząć sprzedaż i prowadzić konto bez pomocy zewnętrznych specjalistów.
- Bez kosztów początkowych – oszczędzasz.
- Gotowe narzędzia sprzedaży (masz do dyspozycji m.in. system płatności PayU, wysyłkę Allegro InPost i Menedżera Sprzedaży). Wystarczy tylko skonfigurować usługi.
- Łatwa integracja z Twoim systemem obsługi zamówień / sklepem internetowym. Zyskujesz m.in. możliwość automatycznego wystawiania produktów na Allegro, dostęp do wszystkich zamówień spływających do sklepu w jednym miejscu.
- Widoczne rekomendacje. To obok niskiej ceny i darmowej dostawy decydujący czynnik sprzedażowy.
Wady
- Jeśli chcesz sprzedawać musisz obniżać ceny produktów. Na Allegro wygrywają najniższe ceny – to najważniejszy czynnik dla kupujących na tej platformie sprzedażowej. Klienci chcą kupować taniej niż w sklepie internetowym. Poza tym jesteś zmuszony oferować darmową dostawę (kupujący wybierając usługę Allegro Smart są bardziej skłonni do wybierania ofert z darmową dostawą).
- Wysoki koszt promocji. Bardzo wysokie opłaty za wyróżnione oferty. Za pięć dni promocji towaru na stronie działu trzeba zapłacić ok. 33 zł. Za 10 dni wyróżnienia 19 zł.
- Ograniczone możliwości promocji (w dużej mierze odpada organiczny ruch z Google’a, a płatne rozwiązania: kampania Google Ads, kampania na Facebooku nie wchodzą w grę albo są mocno ograniczone).
- Prowizje od sprzedaży i wystawienia danego przedmiotu, za ewentualne opcje dodatkowe oraz za utrzymanie ofert, w których od 365 dni nie doszło do zakupu. Mniejszy zysk dla Ciebie (prowizja od 2 do 16%, w zależności od kategorii produktów).
- Ograniczenia w personalizacji stron ofertowych. Mocne ujednolicenie tych samych produktów u różnych sprzedawców.
- Ogromna konkurencja (140 tys. sprzedawców). Trudno przebić się w takim natłoku ofert.
- Konieczność zaakceptowania regulaminów oraz dopasowanie się do norm i reguł narzuconych przez administratorów.
- Zmiany w regulaminie Allegro niekorzystne dla małych sklepów.
- Zamykanie się na różne grupy Klientów. Kierujesz ofertę tylko do użytkowników Allegro.
- Stajesz się anonimowym sprzedawcom, jednym z wielu. Nie kreujesz własnej marki. Klient mówi: kupiłem na Allegro, a nie kupiłem u sprzedawcy XX.
- Trudniej zbudować długofalowe relacje. Rzadko klienci Allegro wracają do tego samego sprzedawcy. Szukają produktu, który akurat ich interesuje, ma najniższą cenę, darmową lub najszybszą dostawę.
- Allegro pomniejsza znaczenie małych sprzedawców. Dąży do zbudowania pozycji na miarę Amazona, co może spowodować zniknięcie z Allegro małych i średnich firm.
- Widoczność niekorzystnych opinii.
Na powyższe wady zwracają uwagę przedsiębiorcy i specjaliści branżowi:
Temat Allegro jest bardzo rozległy, znam go dość dobrze od środka i faktycznie jest mnóstwo firm w Polsce, które istnieją tylko tam. Jest to trochę straszne, bo taka firma może upaść z dnia na dzień – zdarza się to dość często.
Na szczęście dla wielu sklepów internetowych, Allegro ciągle podnosząc i dodając różnego rodzaju prowizje, prowizje od prowizji i prowizje od prowizji od prowizji (n).. sprawia, że niektórzy klienci zaczynają szukać taniej poza samym Allegro.
Aleksander Kasprzak
SEO Manager w Visibly, SEM Manager Lightscape, Freelancer SEO
Posiadając specjalistyczną sprzedaż wraz z usługami, niekiedy nie mamy czasu na wrzucanie perełek z naszej oferty na allegro, co za tym idzie? Promując własny sklep masz stałych odbiorców dla których jesteś nr 1 a nie jednym z wielu ofert gdzie liczy się tylko wyszukiwanie według filtrów ceny!
Łukasz Michalski
Account Manager Key Account, Handlowiec
Warto nie traktować allegro jako głównego kanału sprzedaży, lecz tylko jako jeden z wielu. Znam kilka takich przypadków, gdzie funkcjonowanie firmy było oparte o Allegro. Jedną decyzją supportu konto Allegro zostało zablokowane i wszystko co firma budowała (reputacja) przez lata zostało utracone. Jednocześnie źródło przychodu z dnia na dzień zostało odcięte.
Max Cyrek
CEO @ Cyrek Digital | Digital Marketing Consultant | SEO Expert
Źródło: https://www.linkedin.com/search/results/content/?keywords=sklep%20czy%20allegro&sid=rZq&update=urn%3Ali%3Afs_updateV2%3A(urn%3Ali%3Aactivity%3A6820681286626148352%
2CBLENDED_SEARCH_FEED%2CEMPTY%2CDEFAULT%2Cfalse)

Allegro, czy własny sklep internetowy? Którą opcję wybrać?
Allegro jako dodatkowy kanał sprzedaży i komunikacji – TAK
Jako jedyna, główna platforma sprzedaży – NIE.
Nasz wniosek i rada dla przedsiębiorców → SPRZEDAŻ WIELOKANAŁOWA.
Załóż sklep internetowy, niech on będzie głównym kanałem sprzedaży, a Allegro potraktuj jako jedno z wielu miejsc sprzedaży. Nawet jeśli zaczynasz e-biznes od wystawiania produktów na Allegro powinieneś mieć swój własny sklep.
Sprzedaż na Allegro i w sklepie internetowym jest dobrym zabezpieczeniem biznesu na wypadek spadków sprzedaży w jednym z kanałów. Im więcej narzędzi sprzedażowych wykorzystasz, tym lepiej dla Ciebie.
Jeśli masz sklep na Magento i chcesz zintegrować go z platformą Allegro (lub innymi platformami sprzedażowymi typu eBay, Amazon, OLX, Empik itd.) oraz popularnymi porównywarkami cen np. Ceneo – zgłoś się do nas. Tutaj sprawdzisz naszą ofertę http://wsparciemagento.pl/baselinker/
Jak sprzedawać na Allegro i zachęcać do zakupu w swoim sklepie?
Allegro potraktuj jako sposób na promocję oferty wśród 17-milionowej społeczności. W czasie bezpośredniego kontaktu z Klientem zachęcaj go do złożenia zamówienia w swoim sklepie internetowym, oferując mu rabat lub darmową wysyłkę.
Przykład z życia kupującego (naszego kolegi z pracy)
Klient szukał na Allegro poliwęglanu litego kilkumetrowego. Kierował się ceną. Znalazł u danego sprzedawcy poliwęglan w najniższej cenie. Nie kupił od razu na Allegro z 3 powodów:
- Miał kilka pytań odnośnie produktu i jego montażu: jaką grubość najlepiej wybrać, jak zamontować, żeby poliwęglan (służący do zadaszenia tarasu) nie ugiął się pod nadmiarem śniegu itd.
- To produkt wysokiej jakości z dość wysoką ceną, dlatego Klient chciał dokładnie wszystko ustalić, zanim kupi.
- W ofercie była informacja, żeby określić cenę transportu indywidualnie (to dobry sposób, żeby zachęcić Klienta do kontaktu).
Gdy Klient zadzwonił do sprzedawcy otrzymał atrakcyjną propozycję: Jeśli zamówi produkt w sklepie, a nie na Allegro, otrzyma 5% rabatu. Oczywiście Klient skorzystał z takiej propozycji, bo tym samym oszczędził aż 200 zł.
Co zyskał sprzedawca:
- Klient odwiedził jego sklep, zapamiętał nazwę firmy.
- Sklep zrobił na nim dobre wrażenie, otrzymał wartość, dzięki której być może wróci, by dokonać kolejnego zamówienia.
- Klient wystawi pozytywną opinie, być może poleci sklep znajomym, fachowcom (którzy na co dzień budując altanki, zamawiają poliwęglan).
- Oszczędność (nie dość, że Klient zaoszczędził, to jeszcze sprzedawca – nie musi płacić prowizji).
Co zyskujesz, łącząc sprzedaż na Allegro z własnym sklepem internetowym?Wykreujesz markę, zyskasz zaufanie, wypracujesz pozycję eksperta i będziesz miał stałą, bezpieczną platformę sprzedażową na wypadek niespodziewanych i niekorzystnych dla Ciebie zmian na Allegro.
Kiedy zacząć od Allegro?
Allegro jest dobrą opcją na początku działalności, szczególnie dla osób, które nie mają doświadczenia w biznesie. Gdy tylko zaczniesz zarabiać na Allegro powinieneś zainwestować w sklep internetowy. Wielu mikroprzedsiębiorców na początku swej drogi decyduje się na Allegro, by sprawdzić, czy ich biznes wypali.
Krótki research na Allegro pozwoli Ci ocenić w które nisze rynku uderzyć. Gdzie konkurencja jest najmniejsza. To świetna wskazówka, która pozwoli z powodzeniem rozpocząć e-biznes. To idealne miejsce, by przetestować trendy rynkowe, wybadać zainteresowanie Twoimi produktami, a także nauczyć się prowadzić biznes online.
Łącząc sklep internetowy z innymi kanałami sprzedaży docierasz do większego grona Klientów, budujesz swoją markę i pozycję eksperta, budzisz zaufanie i stajesz się rozpoznawalny. Zyskujesz szersze możliwości promocji. Sprowadzając Klientów z Allegro do sklepu internetowego unikasz wysokich prowizji i zwiększasz marżę.
Niniejszy artykuł jest wyrazem wiedzy i poglądów autorów i nie może być podstawą do wysuwania jakichkolwiek roszczeń. Właściciel serwisu nie gwarantuje, że zawarte w dokumencie informacje są zgodne z prawdą i nie ponosi odpowiedzialności za szkody, jakie mogą wyniknąć z podjęcia decyzji na podstawie informacji w nim zawartych.